De software wordt ontwikkeld en getest in samenwerking met de projectdeelnemers en als open source toepassing ter beschikking gesteld aan het einde van het project in november 2019.

Track-and-trace

In een eerste instantie wordt een track-&-trace-systeem gebouwd voor het opvolgen van containers en opleggers in het multimodaal transport. Daarbij worden zowel data uit bedrijfssystemen als IoT-data van de slimme transportunits opgeladen in de blockchaintoepassing.

Om de data-integratie te maximaliseren wordt een ruim scala aan interfaces gebouwd, meldt VIL. Het platform wil bedrijven maximaal faciliteren bij het delen van data in deze ketenwijde toepassing. De applicatie zal naar verwachting door grotere transparantie van de multimodale routes zorgen voor accurate ETA-informatie, die bedrijven toelaat om hun activiteiten beter te plannen en te optimaliseren.

Digitaal transportdocument

De tweede applicatie voorziet een digitaal transportdocument voor het gecombineerd weg-spoor vervoer. ‘De blockchaintoepassing kan de CMR- en CIM-vrachtbrieven vervangen in het multimodale traject’, meldt VIL. ‘Door middel van laagdrempelige data-integratie met bedrijfssystemen wordt de administratieve last bij de overgang van weg naar spoorvervoer en vice versa tot een minimum herleid.’

Beide applicaties worden ontwikkeld in samenwerking met twee Antwerpse startups, Ledgit en Dockflow. Ledgit staat in voor de ontwikkeling van de applicaties, terwijl Dockflow het project in zijn geheel begeleidt. Voor de IoT-aspecten van het project werkt VIL samen met de Karel de Grote Hogeschool, campus Hoboken.

Supply chains

‘Bij VIL beschouwen we datadeling in de supply chains als een prioritair werkpunt voor de logistieke sector. Blockchain wordt gezien als een beloftevolle technologie in dit verband. Met het project willen we in de praktijk testen wat de meerwaarde van blockchain kan zijn’, licht Eric Verlinden, Manager Transitiedomeinen bij VIL, toe.

‘Ook de technische en juridische aspecten en de mogelijke toepassingen in verband met certificaten worden in het project verder onderzocht. We hopen dat na afloop van het project logistieke bedrijven en software bouwers de applicaties verder zullen ontwikkelen en integreren met hun bestaande systemen.’

Multimodale routes

VIL zal vanaf juli 2019 de software live testen op verschillende multimodale routes. Bij afloop van het project ‘Blockchain in Supply Chains’, voorzien in november 2019, zullen beide applicaties als open source software ter beschikking worden gesteld van de ruime logistieke sector.

Projectdeelnemers zijn Aertssen Group, Atlas Copco Airpower, BCTN Meerhout, bpost, Colruyt Group, DP World Antwerp Holding, H.Essers Systems Company, Gosselin Forwarding Services, Lineas, Molenbergnatie, Oracle, Randstad Group Belgium en Vinçotte. Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse overheid.