McKinsey ziet een duidelijke trend richting geautomatiseerde havens, maar in vergelijking met sectoren als de mijnbouw en warehousing lopen de havens achter.

In de mijnbouw, net als havens een procesgedreven en activa-instensieve sector, heeft automatisering geleid tot lagere kosten en een hogere productie van 20 tot 40%. In warehouses hebben de nodige investeringen tot efficiëntieverbeteringen van 10 tot 30% geleid. Maar in de havens zijn zulke opbrengsten nog niet gemeten, blijkt uit onderzoek van McKinsey dat veertig ervaringsdeskundigen in China, Europa, het Midden-Oosten, Singapore en de Verenigde Staten ondervroeg.

‘Onze enquête onder leiders in deze sector laat zien dat de prestatie van de meeste geautomatiseerde havens niet voldoende stijgt’, leest het rapport . ‘De veiligheid verbetert, het aantal mensgerelateerde opbrekingen daalt significant en de prestatie wordt beter voorspelbaar. Maar de respondenten denken dat deze havens, en in het bijzonder de volledig geautomatiseerde havens, minder productief zijn dan hun conventionele tegenhangers. Het rendement van de investeringen valt in sommige geautomatiseerde havens een procentpunt lager uit dan de norm van 8%.’

Kennisgat

Belangrijkste oorzaak dat de havens hun productiedoelstellingen niet halen is een gebrek aan kennis. Volgens de respondenten die ervaring hebben met of op geautomatiseerde terminals is het vullen van de gespecialiseerde technische posities het grootste probleem. Volgens hen kan zelfs het opleiden van ervaren technici tot vijf jaar duren. ‘Veel havens hebben klaarblijkelijk onderschat hoe moeilijk het is om de nodig kennis binnen te halen, zeker in de planning en implementatie’, concludeert McKinsey.

Andere hordes waarmee de havens te maken hebben zijn de kwaliteit van data, de scheiding van havenprocessen en de overslagverwachtingen.

Groei

Ondanks de tegenvallende resultaten ziet McKinsey een duidelijke trend richting meer automatisering. Momenteel zijn er wereldwijd ongeveer veertig gedeeltelijk of volledig geautomatiseerde havens die naar schatting samen tien miljard dollar aan investeringen hebben gekost. Dat aantal zal de komende vijf jaar flink stijgen. 80% van de respondenten denkt dat de helft van alle greenfield havens in de komende vijf jaar gedeeltelijk of volledig wordt geautomatiseerd. 35% denkt zelfs dat zeven van de tien terminals binnen vijf jaar geautomatiseerd zullen zijn.

Het volledige onderzoek is hier te lezen.