Wat is je elevator pitch in één zin?

Bouwhub Amsterdam faciliteert bouwbedrijven en projectontwikkelaars bij hun logistieke vraagstukken in en rondom de bouw in de metropoolregio Amsterdam.

Welk probleem los je daarmee eigenlijk op?

De ongecontroleerde aanvoer van bouwmaterialen naar bouwplaatsen. We bieden een tussentijdse buffer waardoor eventuele schade door slechte logistiek of diefstal wordt beperkt tot nul. Het hub-terrein is bewaakt en beveiligd. Wij plannen voor de uitvoerders. Een bouwbedrijf is goed in het bouwen, wij zijn goed in logistiek. Als je die twee werelden bij elkaar voegt, heb je een succesformule. Want iedereen heeft zijn eigen expertise.

Wie zijn de oprichters?

Transportbedrijf CH Dekker en funderingsbedrijf Van ’t Hek Groep. CH Dekker heeft 43 trekkende eenheden. Ze zijn gespecialiseerd in licht exceptioneel vervoer, zoals lengte- en hoogtetransporten tot 30 meter, en merken dagelijks de problemen met bouwlogistiek. Van ’t Hek Groep beschikt over 350 mensen en is gespecialiseerd in funderingstechnieken.

Bestaan er niet al bouwhubs in Amsterdam?

Niet op de manier zoals wij het aanpakken. We hoeven niet per se zelf het vervoer te doen. Bouwers kunnen zelf kiezen met wie ze willen samenwerken. Wij beheren alleen het consolidatieproces op de hub, zoals een control tower. Het maakt niet uit wie de uitvoering doet, als het maar volgens afspraak gaat.

Wat is een goed voorbeeld waar de bouwhub veel meerwaarde heeft?

Wij organiseren de aanvoer van bouwmaterialen van de Houthavens. Daarnaast loopt er een groot project op Amsterdam CS. De bouwer laat grote prefab-elementen produceren in Duitsland. Het gaat om incourante maten van een paar meter breed en hoog met een gewicht van zo’n 7 ton per eenheid. Ze hebben ons gevraagd mee te denken in het logistieke plan hoe die materialen uit de fabriek just-in-time op de bouwplaats geleverd kunnen worden. Volgens ons plan worden ze via exceptioneel transport in Duitsland opgehaald, en dan opgeslagen op de hub. Het transport moet over het water, zodat de elementen op het juiste moment op de bouwplaats arriveren. Want je kunt daar niet met een dergelijk transport via de weg komen.

Wat is de grootste uitdaging om dit idee succesvol te maken?

We moeten onze dienstverlening goed formuleren naar de potentiële opdrachtgevers. Kunnen we hen ervan overtuigen dat ze met de juiste partij in zee gaan? Bieden we een goede prijs-kwaliteitverhouding? En kunnen we waarmaken wat we beloven? We proberen twee traditionele sectoren aan elkaar te verbinden; de logistiek en de bouw. Beide zijn goed in hun vakgebied, het is nu aan ons om die brug te slaan. Ook is het nog altijd een uitdaging de business case rond te krijgen, want we weten nog niet precies wat alles kost. Tot nu toe hebben we vooral kosten gemaakt in de aanleg van het terrein van 8.000 m2; de klinkers, verharding, camera’s, hekken, bouwketen. Als dit een succes wordt, gaan we het kopiëren naar andere steden.

Wat is het verdienmodel?

We vragen een fee voor het transport dat door de hub georganiseerd mag worden, zowel het transport naar de hub als naar de bouwplaats, de handling op het terrein, de opslag, dagproductie samenstellen. Eigenlijk fungeren we als een distributiecentrum. Daarnaast gaan we logistieke plannen schrijven, projectmanagement en ondersteuning bieden aan opdrachtgevers. Een bouwhub is geen geldmachine en dat gaat het nooit worden. Het gaat erom dat de klant een te late oplevering van bijvoorbeeld een appartementencomplex door een slechte bouwlogistiek voorkomt. Dan praat je over hele andere bedragen dan het onderdeel logistiek. Bij ons kun je altijd lossen en het terrein is goed bereikbaar, zowel per vrachtwagen als per barge.

Hoe ben je op het idee gekomen?

Ik heb jaren als consultant gewerkt op het gebied van stadslogistiek en houd ervan om processen te optimaliseren. Ik kon het niet geloven dat logistiek in de bouw zo slecht georganiseerd was. Er liggen enorm veel kansen om het beter te doen.

Waar sta je over twee jaar?

Dan is de bouwhub zelfstandig operationeel en staat die financieel op eigen benen. We hebben dan meerdere projecten succesvol afgerond en de resultaten gepubliceerd. En hebben dan voldoende data verzameld om de logistieke kosten in de bouwketen inzichtelijk te kunnen maken om onze meerwaarde te kunnen aantonen. Veel risico’s worden afgekocht via onderaannemers. Daardoor zitten de logistieke kosten zo verweven in het proces, dat niemand precies de hoogte weet.

Hoe ziet de toekomst eruit van bouwlogistiek?

Er komen meerdere hubs rond Amsterdam, want één hub is te klein om alle bouwlogistiek te organiseren. Verder zijn we zometeen aangesloten op krachtstroom om elektrische vrachtauto’s snel te kunnen opladen. We hebben onlangs de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek ondertekend en doen er alles aan om in 2025 de leveringen binnen Amsterdam emissievrij te doen.

Naam: Bouwhub Amsterdam
Opgericht: 9 oktober 2018
Gedane investering: enkele tonnen
Aantal werknemers: 5 mensen vanuit de oprichters
Verwachte omzet: 400.000 euro het eerste jaar

Start-ups gezocht
Kent u ook een leuke logistieke start-up die in aanmerking komt voor deze rubriek? Stuur dan een e-mail naar: bart.pals@nieuwsbladtransport.nl