Wat is je pitch in enkele zinnen?

Stockspots is een online platform dat vraag en aanbod bij elkaar brengt van warehouses en de dienstverlening eromheen. We verhuren restcapaciteit van bestaande dc’s waar mensen aanwezig zijn voor de ontvangst van de goederen, het picken en verzenden.

Hoe werkt het precies?

We proberen alle restcapaciteit die er is binnen magazijnen in Nederland en België op ons platform te krijgen. Dat bieden we aan aan verladers, zoals retailers, groothandels en producenten. Iedereen die iets op te slaan heeft kan op locatie zoeken, duur van de opslag, aanvullende diensten en certificeringen. Via het platform kun je een offerte opvragen. De contracten zijn opgesteld via de LSV voorwaarden. Vervolgens kun je via ons portal ook de lading blijven volgen.

Welk probleem los je daarmee eigenlijk op?

De warehouse-operator kan via ons zijn restcapaciteit vullen. Ook hoeft hij geen ‘nee’ te verkopen aan klanten als hij even zelf even geen beschikbaarheid heeft. Hij kan ruimte bij een ander via ons inhuren. Het grootste voordeel voor de verlader is dat hij makkelijk gebruik kan maken van meerdere opslaglocaties, om zo bijvoorbeeld de transportkilometers te verlagen. Of om zijn seizoenspieken op te vangen. Ook in dat geval werkt hij vanuit één overzicht in ons systeem; er is sprake van virtual warehousing. Bij ons boek je net zo makkelijk een warehouse als je een hotel boekt via Booking.com. Indien nodig krijg je van onze medewerkers telefonisch ondersteuning.

Bestaat dit niet al?

Niet in Nederland en België. Wel in de Verenigde Staten. Ik las op een website voor technologische innovaties over Flexe. Die partij had een subsidie gehad van 4 miljoen alleen al om de IT te ontwikkelen. Dat vond ik heel interessant en ik ben me er toen verder in gaan verdiepen. De markt is hier overigens behoorlijk anders dan in de VS. Daar is het heel belangrijk om in alle staten een stukje voorraad neer te leggen, anders kun je nooit de belofte van ‘next day delivery’ waarmaken. In Nederland gaat het vooral om de bestaande capaciteit beter te benutten. Het meest duurzame warehouse is het exemplaar dat niet gebouwd hoeft te worden.

Hoe kun je dat waarmaken?

Maar liefst 20% van alle magazijnen staat wel eens leeg. Er wordt gebouwd voor de seizoenspieken. Bedrijven die in airco’s handelen, zitten vanaf mei tot september helemaal vol. Daarna staan hun magazijnen leeg. Via ons platform kun je de bestaande capaciteit beter benutten.

Wat is de grootste uitdaging om dit idee succesvol te maken?

We moeten onze interne structuur nog beter onder de knie krijgen om de dienstverlening schaalbaar te maken. Dan heb ik het bijvoorbeeld over de snelheid van lead naar conversie en de menselijke ondersteuning van klanten om door te kunnen groeien. Het blijkt dat niet iedereen alles volledig online wil doen, er is behoefte aan persoonlijk contact. In Wallonië willen ze een Frans contract, dat moet dan geregeld worden. We leren iedere dag van dat soort dingen. De backoffice moet dus super strak ingeregeld zijn om echt te kunnen opschalen.

Wat is het verdienmodel?

We rekenen een percentage van elke transactie. De verlader betaalt voor de inslag, opslag per week, de uitslag en een uurtarief voor extra services.

Wat is je huidige capaciteit?

We hebben nu bijna 25.000 pallets in opslag via zo’n 300 locaties. Daar moet je normaal 15 miljoen euro voor investeren in een dc. Wij hebben dat volledig ingevuld met bestaande restcapaciteit. Dat maakt ons de meest duurzame dienstverlener van Europa. Wij gebruiken alleen wat er al is.

Wat is de achtergrond van de oprichters?

Mijn achtergrond is sales en ondernemen. Peter Brouwers komt uit de software-development. We hebben samen Istia, een bedrijf in software voor de logistiek. Coen de Lange is marktonderzoeker en heeft de afgelopen tien jaar voor de Topsector Logistiek gewerkt als programmamanager voor starters.

Wat zijn je toekomstplannen? Waar sta je over 2 jaar?

We willen op korte termijn groeien naar 100.000 pallets per maand. Over twee jaar zijn we ook actief in Duitsland. Je kunt niet zomaar even een land aansluiten, want je moet de markt daar dan ook actief managen.

Welke lessen heb je inmiddels geleerd?

We hadden verwacht dat de warehouses hun tarieven voor in-, op- en uitslag openbaar op de site zouden zetten. De kosten zijn namelijk redelijk vergelijkbaar. Maar dat willen ze niet, gebruikers moeten toch eerst een offerte opvragen. Omdat het om restcapaciteit gaat, is alle opbrengst marge. Er zit dus soms nog wel eens verschil in prijs tussen aanbieders. Daarom zorgen we ervoor dat alle offertes gestandaardiseerd zijn, zodat je toch makkelijk kunt vergelijken.

Naam: Stockspots
Gelanceerd: oktober 2017
Door: Remko Been (40), Coen de Lange (54) en Peter Brouwers (53)
Aantal medewerkers: 8
Huidig aantal pallets geplaatst: 25.000
Externe investering: 200.000 euro subsidie van de Topsector Logistiek

Start-ups gezocht

Kent u ook een veelbelovende logistieke start-up voor deze rubriek? Stuur dan een e-mail naar: bart.pals@nieuwsbladtransport.nl