Dat concludeert het Deense vakblad ShippingWatch op basis van geluiden uit de markt aan de vooravond van de aankondiging van een ‘significante herziening van de huidige structuur’ door ‘s werelds grootste containervervoerder. Als het bericht klopt, lijkt een terugkeer naar de situatie van zes jaar geleden te worden ingezet. Daarvoor bood de rederij zijn logistieke activiteiten aan onder de naam Maersk Logistics.

In september 2012 bracht Maersk deze activiteiten onder de paraplu van het Nederlandse Damco, dat in handen kwam als ‘bijvangst’ van de overname van P&O Nedlloyd. De Nederlander Rolf Habben Jansen, nu topman van concurrent Hapag-Lloyd, kreeg de taak Damco als ‘onafhankelijk’ merk wereldwijd in de markt te zetten en uit te breiden. Eerste stap daarin was de verhuizing van 75 sleutelmanagers naar Den Haag, waar ook overslag-dochter APM Terminals al statutair gevestigd was.

Verlieslatend

Maar volgens het vakblad vormt Damco al lange tijd een ‘economische belemmering’ voor Maersk, wat een eufemisme voor een een verlieslatende operatie lijkt te zijn. Een van de belangrijkste problemen is de fundamenteel verschillende manier waarop Maersk Line en Damco zijn georganiseerd. Waar de organisatie van de rederij is gebaseerd op vaargebieden kent Damco een landenstructuur.

Volgens verschillende bronnen presenteert de twee jaar geleden aangetreden Maersk-topman Søren Skou volgende week zijn toekomstvisie, inclusief een nieuwe organisatiestructuur. Dat zou het slotstuk zijn van de koerswijziging van het moederbedrijf AP Moller-Maersk, dat de afgelopen jaren vrijwel alle belangen in de olie- en gassector de deur uit heeft gedaan.