Start-up Shypple krijgt investering van 1,7 miljoen

Digitale expediteur

Digitale zeevracht-expediteur Shypple krijgt een investering van 1,7 miljoen euro van de Brabantse Ontwikkelmaatschappij (BOM), August Ventures en private investeerders.

Het groeikapitaal wordt gebruikt om het product te verbeteren en de zeevrachtmarkt transparanter en eenvoudiger te maken.

Investeerders

Onder meer Treatwell- en Just-Eat.com-oprichter Laurens Groenendijk (co-founder, CMO bij Hiber) en Fonq-oprichter Patrick Kerssemakers investeren namens August Ventures in Shypple. Kerssemakers wordt daarbij ook adviseur bij Shypple. De start-up wil het online platform op termijn ook geschikt maken voor luchtvracht.

Shypple maakt een einde aan de papierwinkel die ontstaat door de communicatie en documentatie bij zeevracht. De startup maakt de efficiëntste routes en prijzen inzichtelijk via een webapplicatie. Het dashboard toont live de statussen van alle verschepingen. Daarnaast biedt Shypple verschepers verschillende boeking-, planning- en communicatiemogelijkheden. Dit leidt volgens de start-up tot meer zekerheid in het managen van kosten en de afhandeling van zeevracht. Shypple verbindt wereldwijd zo’n achthonderd havens.

Groei

‘We bestaan nu twee jaar en zijn in die tijd gegroeid van drie naar vijfentwintig medewerkers. Onze snelle groei – maandelijks nemen we twee tot drie mensen aan – verklaar ik door de toenemende behoefte van bedrijven om supply chains inzichtelijk te maken. Hierdoor is het verschepen van vracht geen ‘black box’ meer’, aldus Jarell Habets (26), oprichter van Shypple.

Een van de nieuwe applicaties is een communicatiemiddel dat doet denken aan de zakelijke chat-app Slack. Habets: ‘Hier krijgen we veel positieve reacties op. Dankzij deze chatfunctie op zendingniveau kan voor elke zending sneller en beter onderling samengewerkt worden. Soms zijn er wel acht mensen betrokken bij een zending: van de inkoopmanager, de logistiek-manager tot de opslag. Hiermee kunnen ze eindelijk efficiënt met elkaar communiceren.’

Oprichting

Shypple is opgericht om de zee- en uiteindelijk ook luchtvrachtmarkt transparant te maken. Daarmee wil het de wereldhandel voor meer mensen toegankelijk te maken. Shypple is in 2016 opgericht door Jarell Habets en ging ‘live’ aan het begin van 2017.

Lees ook: ‘Regie transport is goedkoper als je het volledig digitaal doet’

Start-up Shypple krijgt investering van 1,7 miljoen | NT

Start-up Shypple krijgt investering van 1,7 miljoen

Digitale expediteur

Digitale zeevracht-expediteur Shypple krijgt een investering van 1,7 miljoen euro van de Brabantse Ontwikkelmaatschappij (BOM), August Ventures en private investeerders.

Het groeikapitaal wordt gebruikt om het product te verbeteren en de zeevrachtmarkt transparanter en eenvoudiger te maken.

Investeerders

Onder meer Treatwell- en Just-Eat.com-oprichter Laurens Groenendijk (co-founder, CMO bij Hiber) en Fonq-oprichter Patrick Kerssemakers investeren namens August Ventures in Shypple. Kerssemakers wordt daarbij ook adviseur bij Shypple. De start-up wil het online platform op termijn ook geschikt maken voor luchtvracht.

Shypple maakt een einde aan de papierwinkel die ontstaat door de communicatie en documentatie bij zeevracht. De startup maakt de efficiëntste routes en prijzen inzichtelijk via een webapplicatie. Het dashboard toont live de statussen van alle verschepingen. Daarnaast biedt Shypple verschepers verschillende boeking-, planning- en communicatiemogelijkheden. Dit leidt volgens de start-up tot meer zekerheid in het managen van kosten en de afhandeling van zeevracht. Shypple verbindt wereldwijd zo’n achthonderd havens.

Groei

‘We bestaan nu twee jaar en zijn in die tijd gegroeid van drie naar vijfentwintig medewerkers. Onze snelle groei – maandelijks nemen we twee tot drie mensen aan – verklaar ik door de toenemende behoefte van bedrijven om supply chains inzichtelijk te maken. Hierdoor is het verschepen van vracht geen ‘black box’ meer’, aldus Jarell Habets (26), oprichter van Shypple.

Een van de nieuwe applicaties is een communicatiemiddel dat doet denken aan de zakelijke chat-app Slack. Habets: ‘Hier krijgen we veel positieve reacties op. Dankzij deze chatfunctie op zendingniveau kan voor elke zending sneller en beter onderling samengewerkt worden. Soms zijn er wel acht mensen betrokken bij een zending: van de inkoopmanager, de logistiek-manager tot de opslag. Hiermee kunnen ze eindelijk efficiënt met elkaar communiceren.’

Oprichting

Shypple is opgericht om de zee- en uiteindelijk ook luchtvrachtmarkt transparant te maken. Daarmee wil het de wereldhandel voor meer mensen toegankelijk te maken. Shypple is in 2016 opgericht door Jarell Habets en ging ‘live’ aan het begin van 2017.

Lees ook: ‘Regie transport is goedkoper als je het volledig digitaal doet’