Van de omgekeerde situatie is sprake bij het aantal incidenten bij het transport van gevaarlijke stoffen. Dat cijfer is verdubbeld tussen 2014 en 2016. De oorzaak van het hoge aantal incidenten is dat de meldingsbereidheid is toegenomen, zo zegt de ILT. Het bleek dat bedrijven voorheen regelmatig incidenten niet meldden bij de inspectie. De campagnes om hen te stimuleren dat wel te doen, hebben gewerkt.

Het melden van incidenten bij het transport van gevaarlijke stoffen is echter niet alleen verplicht, maar ook noodzakelijk om herhaling te voorkomen en de veiligheid te verbeteren. Je moet namelijk eerst in staat zijn te analyseren waar het misgaat. Zonder meldingen kennen we geen oorzaken en vinden we niet de oplossingen waar ook anderen van kunnen leren.

Het gaat hier om een serieuze zaak. Toch kostte het de inspectie enige moeite om de cijfers boven water te krijgen. De aantallen van 2017 zijn nog niet geanalyseerd, zo liet de ILT-woordvoerder weten. Maar hoe kun je dan voor dit jaar het juiste beleid en aandachtsgebieden vaststellen?

De ILT zou er goed aan doen het aantal incidenten bij transport van gevaarlijke stoffen structureel in het eerste kwartaal te publiceren in een veiligheidsrapportage. En daarbij ook te vermelden wat de oorzaken en oplossingen waren. Want de incidenten die ervoor zorgden dat het aantal meldingen flink steeg, werden vervolgens opgelost. Bewustwording van de oorzaak; daar lag eigenlijk de grote uitdaging. Intern was deze informatie gelukkig wel bekend bij de inspecteurs en was er actie op ondernomen om herhaling te voorkomen. Maar welke putten moeten we dempen als gevolg van de kalveren die verdronken zijn in 2017?

Terwijl de ILT campagne heeft gevoerd om bedrijven erop attent te maken alle incidenten bij haar te melden, mag de inspectie in dat opzicht zelf ook wel wat verbeteren. Want zonder goede rapportages en analyses zal de aandacht voor dit belangrijke onderwerp vanzelf weer een keer inzakken. En gebeurt hetzelfde als met de criminaliteitscijfers. Je neemt de moeite niet meer om aangifte te doen, want er gebeurt vaak toch niets mee. En daardoor lijkt het steeds veiliger te worden in Nederland.

Lees ook: Verdubbeling meldingen bij transport gevaarlijke stoffen