Wat is je elevator pitch?

Papier in de logistiek zorgt voor vertrouwen, maar papier is ook foutgevoelig, complex en duur. Met blockchain-technologie is dit vertrouwen anders te organiseren. Daarmee worden logistiek en de supply chains betrouwbaar, papierloos en efficiënter en gaan de transactiekosten van zakendoen omlaag.

Welk probleem los je daarmee op?

In het transport is veel papier nodig, zoals certificates of origin, CMR’s, bills of lading, halal-certificaten, analyse-documenten, letters of credit. Betrokken partijen dragen dat papier door de hele keten over. Daarbij typen mensen vaak nog data over. Met onze oplossing kost dit proces minder tijd, worden data betrouwbaarder en wordt het delen ervan makkelijker.

Bestaat dit niet al? Waarin onderscheid je je van andere diensten?

Je ziet inderdaad steeds meer initiatieven. Zo is IBM bezig samen met Maersk. En ook de grootbanken zijn al actief. Het belangrijkste verschil is dat wij ons richten op het mkb. Ook gebruiken wij het Ethereum-netwerk voor de blockchain. IBM maakt gebruik van hyperledger, haar eigen distributed ledger-technologie. Ethereum is de grootste blockchain na Bitcoin en heeft de meeste actieve ontwikkelaars.

Wat is het verdienmodel?

De blockchain-infrastructuur is open source en dus gratis. Via ons krijgen klanten makkelijker toegang tot die infrastructuur. We denken aan een abonnementsmodel om onze diensten en apps te mogen gebruiken. Verder gaan we een transactiefee rekenen voor betalingen. Je kunt met blockchain automatisch een betaling genereren als een transport op tijd en bijvoorbeeld binnen de juiste temperatuurwaardes is afgeleverd.

Moet iedereen in een logistieke keten van CargoLedger gebruikmaken?

Nee, dat hoeft niet. Alleen de belangrijkste spelers. Maar hoe meer partijen meedoen, hoe betrouwbaarder de keten wordt. Je kunt beginnen met twee partijen en dan langzaam uitbouwen. Iedereen kan de app gebruiken.

Hoe meer partijen meedoen, hoe betrouwbaarder de keten wordt.

Wat is de grootste uitdaging om dit idee succesvol te maken?

De grootste uitdaging is nu opschaling en het doorontwikkelen van de technologie. We zijn bezig met pilots bij een aantal klanten van ons. De bedoeling is het product marktklaar te maken. Een van hen is een visretailer. Zijn klanten kunnen straks via een QR-code de hele keten van de vangst tot in de winkel bekijken. Uiteindelijk wil de consument best betalen voor duurzame vis, maar dan wil hij wel zeker weten dat het product daadwerkelijk aan de eisen voldoet. Dat kan met onze oplossing.

Kun je nog een beetje aan goede ­developers komen?

Dat blijft een uitdaging. We hebben heel goede developers en we zijn nu bezig een vestiging op te zetten in Centraal-Europa. Daar zijn meer mensen beschikbaar, ze zijn goedkoper en leveren daarnaast goede kwaliteit.

Wie zijn de investeerders?

Dan zijn we zelf via ons bedrijf Headon. De komende tijd richten we ons op het vinden van de juiste product-markt-combinatie. En op onze eerste klanten. Daarna willen we opschalen; daarvoor is een extra investering nodig. We praten daarover met diverse partijen, maar het is nog niet rond.

Waar sta je over twee jaar?

Dan hebben we een aantal mooie klanten. We praten dan niet meer over het product of over blockchain, maar lossen de problemen van onze klanten op.

Welke lessen heb je geleerd onderweg?

In het begin dachten we dat we de hele supply chain moesten opnemen in de blockchain. Nu hebben we die gedachte kleiner gemaakt en starten we peer-2-peer. Dus minimaal twee partijen in de keten die data delen. Afhankelijk van je rol heb je toegang tot data, bijvoorbeeld een transporteur en een warehouse. Vanaf daar gaan we uitbouwen. Ook was er in het begin veel onbekend over blockchain. Nu is de hype iets minder geworden, maar mensen begrijpen inmiddels wel waar we het over hebben. Dat maakt het makkelijker om ons product uit te leggen.

De blockchain hype is iets minder geworden, maar mensen begrijpen nu wel waar we het over hebben.

Wanneer breekt blockchain definitief door?

Er zijn veel partijen met blockchain bezig. Vooralsnog gaat het vaak om pilots, maar vanaf volgend jaar ga je concrete toepassingen zien. Het duurt zeker nog tot 2025 totdat het echt ingeburgerd is. Derde partijen die nodig zijn voor vertrouwen, zoals banken en notarissen, hebben dan een andere rol. Blockchain gaat onze samenleving en zeker ook de logistiek fundamenteel veranderen.

Naam: CargoLedger
Opgericht: 29-9-2017
Door: Hjalmar van der Schaaf (49) en Roel Crooijmans (45)
Aantal medewerkers: 4
Gedane investering: € 250.000
Omzet doelstelling 2018: € 110.000