Personeel van het Lidl-distributiecentrum in Tiel legt vrijdag 29 juni het werk neer. Zij doen dit tussen 06.00 en 11.00 uur.

Oorzaak is het feit dat Lidl weigert met FNV Handel te praten over een sociaal plan. Begin volgend jaar verhuist het distributiecentrum van Tiel naar Oosterhout en de supermarktketen wil de extra reisvergoeding binnen zes maanden verlagen naar nul euro. Bij het distributiecentrum van Lidl in Tiel werken circa 180 mensen.

Geld bijleggen

‘Wij vragen niets extra’s, maar waarom moeten wij geld bijleggen om ons werk te kunnen blijven doen?’, zegt Abdel Ben Touhami die al twaalf jaar als medewerker in het distributiecentrum werkt. ‘Dat het zo goed gaat met Lidl is mede dankzij ons. Dus waarom moeten wij de verhuizing zelf betalen?’

De werknemers worden om 08.00 uur toegesproken door Zakaria Boufangacha. Hij is coördinator Arbeidsvoorwaarden bij de vakbond. ‘Heel goed dat deze werkers opkomen voor zichzelf. Hun werk verplaatst zonder dat zij daar invloed op hebben. Als het aan Lidl ligt, moeten ze dus na een half jaar honderd tot tweehonderd euro per maand bijleggen om hun werk te blijven doen. Ik zou het fatsoenlijk vinden als Lidl ervoor zorgt dat de werkers er financieel niet op achteruit gaan.’ De bond wil dat na de verhuizing naar Oosterhout minimaal de feitelijke reiskosten worden vergoed en dat de werkgever voor dagelijks vervoer van de werknemers zorgt.

Hoge kosten

Bugdayci licht toe: ‘Mensen met een auto gaan meer kilometers rijden. Dit betekent dat ze niet alleen meer geld kwijt zijn aan benzine, maar ook aan onderhoudskosten. Bovendien heeft niet iedereen een auto. Voor hen moet Lidl vervoer regelen dat aansluit op de gewone werktijden.’ Voor de werkers die niet kunnen of willen meeverhuizen, wil FNV werk-naar-werk begeleiding en een financiële regeling afspreken.

Toen bleek dat Lidl niet bereid was om met de vakbond te praten over een sociaal plan, stelde FNV het bedrijf een ultimatum. Dit liep donderdag om 16.15 uur af. Bugdayci: ‘Lidl heeft geen serieuze poging gedaan om tegemoet te komen aan de eisen van de werknemers. Dit heeft ze alleen maar bozer en strijdvaardiger gemaakt. Wie niet wil luisteren, moet maar voelen.’