Tijs van Driel, COO bij Red je Pakketje, is vorige week door een vakjury benoemd tot Jong Logistiek Talent van 2018.

In 2,5 jaar tijd groeide Red je Pakketje uit naar een bedrijf met zeven hubs en 250 chauffeurs in vaste dienst. Het bedrijf haalt tot half drie ’s middags bestellingen op bij Nederlandse webshops en bezorgt deze ’s avonds bij de consument thuis.

Waarom begonnen jullie met Red je Pakketje, in een markt die wordt overheerst door bedrijven als PostNL,
DHL en UPS?
Het oorspronkelijke idee kwam van Sam Rohn. Hij heeft een grote webshop (Jimmy Joy) in poedervoedsel, actief in 88 landen. Hij vond de dienstverlening van de andere pakketvervoerders onder de maat. Er was geen goed contact. Als een pakket een keer kwijt was, wist niemand waar het was. Hij wilde een kwalitatief betere bezorgdienst opzetten. Hij begon in Amsterdam met twee andere ondernemers en vroeg daar, toen het bedrijf groeide, zijn broer Kai bij. Ik werkte toen samen met Kai in een ander bedrijf en ben samen met hem overgestapt.

Jullie hebben geen logistieke achtergrond, jij was bijvoorbeeld in opleiding bij het Korps Mariniers.
Klopt, ik deed daar de officiersopleiding, tot ik vanwege een blessure moest stoppen. Maar het gebrek aan logistieke kennis was geen nadeel. We hebben juist een unieke manier om naar de pakketbusiness te kijken. We kijken niet vanuit de logistiek, maar vanuit de consument en winkel. Die frisse blik wordt gewaardeerd. Ons uitgangspunt is ook niet om zo veel mogelijk winst maken. We willen de logistiek strak en plat organiseren. Alle chauffeurs zijn in loondienst en worden netjes per uur betaald.

Hoe begin je als jonge ondernemers met een pakketdienst?
We zijn begonnen met de aanschaf van tweedehands personenwagens. Een Volkswagen Caddy en een Volkswagen Golf. Vrienden en kennissen vonden het leuk om te gaan bezorgen. Bank van de auto plat en rijden maar. We hebben het zo opgebouwd en vanaf Amsterdam de Randstad veroverd en daarna Nederland. In maart 2016 zijn we landelijk gegaan en hebben we een aantal witte busjes gekocht en jasjes bestickerd.

Hoe zijn jullie aan klanten gekomen in een vechtmarkt?
2,5 jaar geleden was Same Day Delivery nog helemaal nieuw. We zien nu dat anderen het ook gaan aanbieden naast hun reguliere dienst. Het was wel vechten om klanten te vinden die een kleine en jonge partij vertrouwen. Via mond-tot-mondreclame werden we steeds groter. Webshops bieden vaak ook meerdere opties aan. Same Day Delivery via ons en reguliere bezorging via een andere partij.

Hoe ziet het logistieke proces eruit?
Met name het afgelopen half jaar zijn we gigantisch gegroeid. We bezorgen inmiddels voor 350 webwinkels en hebben hubs geopend in Groningen, Zwolle. Arnhem, Eindhoven, Dordrecht, Amsterdam en De Meern. Onze chauffeurs hebben met de winkels een cut-off tijd afgesproken en brengen de bestellingen naar het sorteercentrum bij De Meern, vlakbij Utrecht. Daar wordt het gesorteerd. Tussen 17.00 en 22.00 uur bezorgen we het bij de consument. Hoe laat de cut-off tijd is, is per locatie verschillend. Vanuit Groningen kun je bijvoorbeeld nooit om 17.00 uur in Maastricht bezorgen als je de dozen pas om half drie ophaalt. Vroeger deden we alles zonder hubs vanuit Utrecht. Maar die aanrijtijd was eigenlijk te lang met veel stops. We volgen alle bestemmingen via track and trace en maken per dag de meest efficiënte route voor de chauffeurs. Als de chauffeur door ongelukken en files toch later is, nemen we contact op met de consument. Als mensen niet thuis zijn, dan bellen we ze. Misschien
zijn ze gewoon even de hond uitlaten. Zo nee, dan komen we de andere dag terug, we doen drie afleverpogingen.

Wat is jouw werk?
Ik hou me onder meer bezig met de vraag waar we als bedrijf heen willen. Hoe richt je je processen in? We bedenken zelf hoe onze software eruit moet zien en hebben een bedrijf dat die voor ons ontwikkelt. Ook ben ik verantwoordelijk voor de werving van nieuw personeel. Zeker als je groter wordt, is het belangrijk dat je de bedrijfscultuur vasthoudt. Je moet je werk leuk vinden en dat ook uitstralen. We werken met chauffeurs die de
klanten plezier wensen met hun pakket. De lijnen voor de webshops zijn kort. Om die bedrijfscultuur goed te houden, is het belangrijk de managers continu te trainen en bij sollicitaties mensen aan te nemen die bij ons passen. We hebben ook nauwelijks apart logistiek personeel, de chauffeurs sorteren de dozen zelf.

Hoe zie je de toekomst?
De markt is vorig jaar 13% gegroeid, er is zeker potentie. We willen onze service uitbreiden naar het buitenland, Next Day Delivery. Ook kijken we naar de inzet van elektrische vervoersmiddelen. Momenteel compenseren we onze CO2-uitstoot via de plant van bomen in Bolivia.