Joris Keizers, Group Operations Manager bij Veco, is woensdag in de Jaarbeurs Utrecht verkozen tot Logistiek Manager van het Jaar. De jury was onder meer onder de indruk van de manier waarop Keizers Big Data inzet om het logistieke proces te verbeteren.

Door het toepassen van proces mining, werd de doorlooptijd gehalveerd, vertelde Keizers, verantwoordelijk voor de operatie van twee fabrieken in Nederland (Eerbeek, Wijchen) en een in Engeland. Tijs van Driel, operationeel directeur van Red je Pakketje ging aan de haal met de prijs voor Jong Logistiek Talent.

Veco is een internationaal bedrijf dat precisieonderdelen maakt voor bedrijven, waarbij de geleverde producten vaak kritisch zijn voor het goed functioneren van het eindproduct van de klant. Het bedrijf maakt onder meer codeerschijven voor elektromotoren en kleine filters die terechtkomen in apparatuur om medicijnen toe te dienen aan zieke mensen. Keizers is verantwoordelijk voor de wereldwijde bevoorrading. ‘Op tijd, tegen de juiste kosten en kwaliteit’, vertelt hij. ‘De grote uitdaging is om hele afdeling beheerst mee te laten groeien met de toenemende vraag uit de markt. Het gaat dan steeds om nieuwe mensen, nieuwe machines en nieuwe productieprocessen.’

Keizers, die in het verleden een studie Econometrie deed, werd verkozen tot Logistiek Manager van het Jaar omdat de supply chain afdeling bij Veco continu op zoek is naar nieuwe technieken uit compleet andere disciplines. ‘Zo zijn we paar jaar geleden begonnen met toepassen van proces mining. Aan de hand van de animaties die proces mining ons bood, kregen we nieuwe inzichten. Die inzichten in bottlenecks in de keten konden we gebruiken om maatregelen te nemen om de doorlooptijd flink te reduceren, meer dan vooraf verwacht.’

Wat maakt nu een goede logistiek manager? Het is volgens Keizers iemand met uitstekende managementvaardigheden, die van de hoed en de rand weet over supply chain management. ‘Het is heel belangrijk dat iemand in processen kan denken en dwars door afdelingen heen kan kijken en niet te veel op een punt focust.’

Winnaar Jong Logistiek Talent
De andere prijswinnaar, Tijs Van Driel is mede-eigenaar en operationeel directeur van Red je Pakketje. Dit bedrijf dat in 2016 is gestart, heeft inmiddels een omzet van een miljoen euro per jaar. Met meer dan 200 chauffeurs in vaste dienst en meer dan honderd bussen, gaat het bedrijf de concurrentie aan met partijen als PostNL en DHL.

Chauffeurs halen tot half drie ’s middags pakketten op bij webshops, die worden ’s avonds nog bij de klant bezorgd. ‘We werken met een track and trace die op een half uur precies is. We zijn constant bezig onze processen te verbeteren’, aldus Van Driel. De same day delivery geldt alleen niet voor de Waddeneilanden. In de rest van Nederland worden pakketjes binnen een paar uur afgeleverd. Het bedrijf heeft inmiddels zeven hubs, om decentraal uit te kunnen leveren.

De jury roemt Van Driel voor de wijze waarop de kwaliteit wordt gewaarborgd, terwijl het bedrijf supersnel groeit. ‘Bij extreme groei worden de processen altijd ingewikkelder. Het afgelopen jaar was het dan ook de grootste uitdaging om de complexiteit tegen te gaan. We zijn continu teruggegaan naar de basis om te kijken hoe we de kwaliteit kunnen waarborgen, zonder dat we ons proces al te ingewikkeld maken.’

Volgens Van Driel heeft hij met Red je Pakketje laten zien dat pakketbezorging in Nederland stukken beter en ook sneller kan, ook op grotere schaal. ‘Bij de last mile worden de verwachtingen van de klant steeds hoger. Ze verwachten een goede communicatie, een leuke chauffeur die je plezier wenst met je pakket en willen graag precies weten hoe laat je er bent.’