Met de belading van de LNG-tanker ‘Christophe de Margerie’ in de Siberische haven Sabetta heeft de Russische president Poetin het startschot gegeven voor het enorme Yamal-project.


Daarmee eisen de Russen hun rol op als mondiale exporteur van vloeibaar aardgas, waar ze toe nu toe voor het overgrote deel inzetten op export via pijpleidingen. Een investering van bijna dertig miljard dollar was nodig om het gas onder de ijzige Siberische toendra’s te winnen, vloeibaar te maken en over zee te verschepen.

‘Dit was zeker een gecompliceerd project, maar het was het waard’, zei Poetin bij de eerste belading van de Franse tanker, rapporteerde persbericht Reuters dat bij die operatie aanwezig was. De ‘Christophe de Margerie’ vaart voor het Franse Total, dat tevens aandeelhouder is in gasproducent Novatek.

Die maakte enkele dagen geleden bekend dat ’s werelds koudste LNG-terminal officieel in gebruik is genomen. Buiten Total zijn ook China National Petroleum Corp. en het Chinese Silk Road-fonds partners in het project.

Novatek verwacht op termijn zeventig miljoen ton Siberisch LNG per jaar te kunnen produceren. Daarmee zou Rusland een serieuze concurrent worden van Qatar, dat nu ’s werelds grootste leverancier van vloeibaar aardgas is. Om de export te stimuleren heft Rusland voorlopig geen uitvoerbelasting op LNG, terwijl op pijpleidinggas wel 30% belasting betaald moet worden.

De ‘Christophe de Margerie’, genoemd naar de drie jaar geleden op de Moskouse luchthaven verongelukte vorige Total-topman, zal zijn eerste lading in China afleveren. Daarmee staat het transport symbool voor de nauwe Russisch/Chinese samenwerking in het project. De terminal in Sabetta heeft nu nog een uitvoercapaciteit van ruim vijf miljoen ton per jaar, maar dat zal de komende jaren worden verdrievoudigd.