In Allees (Autonome Logistieke Elektrische Eenheden voor Steden) tekent het Vil (Vlaams Instituut voor de Logistiek) concrete scenario’s waarin en de randvoorwaarden waaronder autonome voertuigen kunnen rondrijden in steden. Er wordt onder meer nagegaan of ze alleen in stadscentra kunnen worden ingezet of ook in de rand en eventueel zelfs in verkeersvrije zones. Allees bekijkt ook of de formule zich alleen leent voor pakjesleveringen of ook voor grotere zendingen en welke data nodig zijn om deze wagens aan te sturen.

‘Een concreet scenario waarop Allees zal ingaan is de levering van een pakket met een autonoom emmissieloos voertuig dat communiceert met de e-commerce consument. Dit voertuig beschikt over de intelligentie om bij onvoorziene afwezigheid het pakket af te leveren bij het dichtstbijzijnde afhaalpunt, wat nutteloze kilometers én nutteloze kosten vermijdt’, zegt projectleider Kris Neyens.

Voor het uittekenen van de IT-architectuur werkt het Vil samen met het Duitse instituut Fraunhofer IML dat ervaring heeft met autonome voertuigen en big data. De deelnemende bedrijven zijn Bpost, Bringme, DHL Parcel Belux, Rhenus SML, Trimble en CO₂-leverancier ACP. ‘Wij zijn bijzonder geïnteresseerd in duurzame oplossingen voor de last mile delivery van gekoelde producten’, stelt Koen Dragers, account manager Benelux bij ACP. ‘We gebruiken gerecycleerde CO₂ als koelmiddel bij het transport van voeding en farmaceutische producten.’