Logistieke vastgoedontwikkelaars en winkelbedrijven buitelden vorig jaar over elkaar heen met Nederlandse nieuwbouwprojecten in de categorie ‘groot, groter, grootst’. De bouwwoede werd vooral gestimuleerd door de aanhoudende opmars van het thuiswinkelen en daarmee de toenemende distributie van bestelde goederen op huisniveau. Venlo scoorde met zijn Trade Park Noord weer enkele van de allergrootste megaprojecten. Maar ook bijvoorbeeld Waalwijk en Roosendaal deden lekker mee.

In Venlo liet het Amerikaanse kledingmerk Michael Kors een Europees distributiecentrum bouwen met een oppervlakte van niet minder dan 300.000 vierkante meter. Het centrum moet zorgen voor de belevering van winkels in Europa en het Midden-Oosten en voor de bezorging van bestellingen die door de consument thuis vanachter de computer zijn gedaan. Er komen in Venlo voor Michael Kors vierhonderd mensen te werken.
Eveneens op Venlo’s Trade Park Noord bouwde de Belgische vastgoedontwikkelaar Groep Heylen een zogenoemde ‘e-commerce shopping mall’, waar verschillende aanbieders van ‘e-commerce’ onder één dak zijn samengebracht. Heylen, die het gebouw voor eigen rekening liet neerzetten, koos voor Venlo niet alleen wegens de gunstige ligging aan belangrijke infrastructuur, maar ook wegens de nabijheid van distributiecentra van grote pakketdiensten in Europa.

Verder wordt in Venlo niet alleen de Benelux-markt mooi centraal bediend, maar ook het volkrijke noordwesten van Duitsland. Het forse pand – eventjes werd in de media zelfs gesuggereerd dat dit het grootste logistieke pand van Nederland zou worden – is op de groei gebouwd. Er kunnen drie tussenlagen worden aangebracht als de ruimtebehoefte van de huurders daarom vraagt.

Daarmee was Heylen niet uitgebouwd in Nederland. Op bedrijventerrein Borchwerf II bij Roosendaal liet het een ‘logistieke campus’ aanleggen. Die heeft met een oppervlakte van 70.000 vierkante meter wat bescheidener afmetingen dan de Venlose nieuwbouw. Het werd Roosendaal wegens de centrale ligging tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen. Voor het pand zocht de vastgoedontwikkelaar één grote huurder.

Ook de Deense kledinggigant Primark, die vorig jaar verscheidene nieuwe Nederlandse winkels opende, koos voor Roosendaal voor zijn Europese distributie. Eveneens op Borchwerf II werd een terrein van zestien hectare in gebruik genomen dat voor de helft werd bebouwd. Het nieuwe centrum moet de acht Nederlandse winkels beleveren en verder klanten in België, Luxemburg en het noorden van Frankrijk bedienen.


Korting voor bol

Waalwijk begroette Bol.com. De webwinkeldochter van Ahold liet er een distributiecentrum bouwen met een oppervlakte van twintig hectare. In het magazijn zullen uiteindelijk zeker tweeduizend mensen gaan werken. Onlangs werd trouwens bekend dat de gemeente Waalwijk een flinke korting op de grondprijs overhad voor de komst van de webwinkelier. Op bedrijventerrein Haven Acht werd een prijs per vierkante meter berekend van 106 euro. Normaal zou de gemeente Waalwijk zeker zo’n 140 euro vragen, wisten ingewijden te vertellen. De korting motiveerde Waalwijk onder meer met de mededeling dat deze ‘gigantische lap grond’ relatief weinig investeringen vergt in wegen en riolering.

De ruimtehonger van Bol.com is enorm. De Ahold-webwinkel doet bijvoorbeeld ook in zogenoemde grote
artikelen, zoals wasmachines en ander witgoed. Sinds begin dit jaar wordt de aflevering verzorgd door Dynalogics, met distributiecentra in Woerden, Sint-Katelijne-Waver en Breda. Daarvoor wordt het nieuwe distributiecentrum in Breda gebruikt, dat met een oppervlakte van 15.000 vierkante meter overigens veel bescheidener is dan het mega-dc van de nieuwe klant in Waalwijk. In Breda heeft Dynalogics verder onder meer Nespresso, Coolblue en Greetz als klanten.

Bol.com had in Waalwijk al een veel kleiner centrum, met enkele honderden werknemers die in dienst waren van DocData, de logistieke partner van Bol.com. DocData is een Brabantse pakketdistributeur en levert diensten, zoals sorteerwerk en magazijnopslag, aan onder meer Bol.com en Zalando. Het bedrijf is ook actief in Duitsland, Polen en Italië. Eind vorig jaar werd het verkocht aan het Amerikaanse Ingram Micro. Dat concern is allerminst ‘micro’, maar met een omzet van 46 miljard dollar een van de grootste logistieke dienstverleners in de Verenigde Staten. In Nederland heeft Ingram Micro het hoofdkantoor in Nieuwegein en een distributiecentrum in Tilburg.


Sittard-Geleen

Behoort Venlo tot de favoriete vestigingsplaatsen voor logistiek vastgoed, ook de gemeente Sittard-Geleen timmerde flink aan de weg. Vastgoedontwikkelaar Leeyen Vastgoed liet er op achttien hectare grond een gebouw met een oppervlakte van 148 vierkante meter bouwen, dus net iets groter dan bijvoorbeeld het project van Heylen in Venlo, maar ook nog maar half zo groot als het Venlose pand van Michael Kors. Leeyen Vastgoed stak een bedrag van ongeveer vijftig miljoen euro in het nieuwe optrekje aan de A2, op het multi-modale bedrijventerrein Holtum-Noord.

Terwijl het woordje ‘mega’ dus veelvuldig viel en het bekende rijtje favoriete vestigingsplaatsen zich op de borst klopte, staat het vermoedelijk allergrootste distributiecentrum van Nederland al sinds 1992 in Emmeloord. Het is in gebruik bij Koopman International, een groot handelshuis in non-food. Koopman gaat het centrum, op bedrijventerrein De Munt aan de A6, nog eens met 40.000 vierkante meter uitbreiden. Koopman koos indertijd voor de Noordoostpolder wegens de mogelijkheid om tot 35 meter de lucht in te bouwen.

Een verrassende stap zette onlangs modeconcern McGregor Fashion Group, bekend van de merken McGregor en Gaastra. Het sluit zijn Europese distributiecentrum in Waalwijk op bedrijvenpark Haven Zeven, een pand dat nauwelijks twee jaar oud is en 43.000 vierkante meter meet. Het uitbestedingscontract met DHL Supply Chain werd bovendien opgezegd en de logistiek werd uitbesteed aan Bleckmann. Dat brengt de voorraden nu onder in zijn eigen distributiecentra in Kruishoutem en Oldenzaal.

Voor Waalwijk is het vertrek van deze kledingreus een fors verlies. McGregor was er goed voor de verkoop van jaarlijks negen miljoen stuks kleding en schoenen en voor de aanvoer van zevenhonderd zeecontainers per jaar, die met binnenschepen naar Waalwijk werden overgebracht. Maar goed, tegenover deze tegenslag stond dan wel weer de komst van Bol.com. In Waalwijk zit het soms mee en soms even tegen.