Oostende Airport moest op zoek naar een nieuw businessmodel en leek die als thuisbasis van MK Airlines, een Brits/Ghanese vrachtmaatschappij te hebben gevonden. Het faillissement van deze carrier in 2010 maakte echter een einde aan deze opleving. Twee oude freighters van MK Airlines , die al jaren werkloos langs de landingsbaan staan, zijn de stille getuigen uit die laatste bloeiperiode van de luchthaven.

Met amper 50.000 ton is Oostende Airport nog maar een schim van zijn oude vrachtglorie en lijkt er voor de toekomst weinig perspectief dat de vrachtvluchten zullen terugkeren.

De Afrikaanse vrachtmarkt waar Oostende Airport zich hoofdzakelijk op richt, heeft met Brussel en Luik goede alternatieven gevonden. Daarnaast zijn de aan- en afvoerwegen vergeleken met de naaste concurrentie best lang en de truckkosten vrij hoog.

Oostende zag het aantal vrachtvluchten in augustus met maar liefst 47% afnemen in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Het aantal is geslonken naar dertig per maand of een per dag. Over de laatste tien jaar is het aantal vliegbewegingen op vrachtgebied met 81% weggezakt en lijkt een historisch dieptepunt bereikt.

Klanten van de luchthaven zijn nu nog Nordic Global, de Amerikaanse charteraar World Airways en Egypt air, dat door de problemen in het thuisland het aantal vrachtvluchten sterk heeft moeten reduceren. Transitovluchten zijn geheel verdwenen.

Het Vlaams gewest, eigenaar van de luchthaven, heeft de exploitatie van Oostende Airport intussen geprivatiseerd en uitbesteed aan het Franse Egis. Luchthavendirecteur Gino Verspauwen is vertrokken en vanaf begin volgend jaar zal Marcel Buelens, ooit vrachtmanager van Air Hongkong op Brussel Airport, proberen om het vrachtvervoer van Oostende Airport nieuw leven in te blazen.