‘We hoorden de schipper vragen of de doorvaarthoogte nou 11,80 of 12,80 meter is. Blijkbaar heeft hij gewoon de gok genomen dat het wel goed zou gaan. Onbegrijpelijk, want dat wordt met een levensgroot bord aangegeven”, aldus één van de opvarenden van het andere schip, die getuige was van het ongeluk.

Dat bord geeft met verlichte cijfers de toegestane doorvaarthoogte aan. Die wordt naar gelang de waterhoogte aangepast, afhankelijk van onder meer de getijdenwerking. Mogelijk heeft de schipper dat niet meer kunnen zien omdat het stuurhuis omlaag moest om onder de brug door te kunnen varen.

Anders dan Alcotrans eerder meldde, is de ‘Sensation’ niet onmiddellijk doorgevaren naar Duitsland maar, achteruit varend, terug gedirigeerd naar de Rotterdamse Wilhelminakade, waar het aan de voet van de toren van het World Port Centre is afgemeerd. Het bergingsvaartuig ‘Hebo Cat 7’ ligt langszij om met zijn kraan een aantal scheefstaande containers recht te zetten.

De ‘Sensation’ is een modern, in 2009 gebouwd, containerschip van 135 bij 13 meter met een laadvermogen van 6000 ton. Het casco is gebouwd in Tsjechië en het schip is afgebouwd door Den Breejen in Hardinxveld.