Smit is ook in onderhandeling over de berging van het schip zelf, maar dat heeft volgens de woordvoerder nog geen prioriteit: ”Eerst moet de milieuschade worden beperkt”. Er is een beetje olie uit het schip gelekt, maar dat volume is tot nu toe beperkt. Hoe lang de operatie gaat duren, kon de woordvoerder niet zeggen.

De bemanning van de ‘Costa Concordia’ bleek tijdens het ongeluk incompetent. Dit heeft de passagier Giuseppe Lanzafame, die zelf jarenlang heeft gevaren, zaterdag gezegd tegen persbureau ANSA. ”Ik merkte meteen dat het personeel niet voorbereid was”, aldus de ex-zeeman. ”Ze wisten niet hoe ze de reddingsboten te water moesten laten. Veel van hen konden niet met ons communiceren: buitenlanders die Italiaans noch Engels spraken.”

De Costa Concordia had circa 1300 bemanningsleden. Naast Italianen en ander Europeanen werkten er vooral veel Aziaten, met name uit de Filippijnen en India.

Kapitein Francesco Schettino van het schip is zaterdag aangehouden. Hij is uren ondervraagd. Hij wordt verdacht van dood door schuld, het veroorzaken van het zinken van een schip en van het in de steek laten van passagiers, aldus Italiaanse media.
Volgens het openbaar ministerie in het Toscaanse Grosseto heeft de kapitein het schip al vrijdagavond om 23.30 uur verlaten, terwijl de laatste reddingsboot met passagiers pas om 03.00 uur ’s nachts vertrok.

Schettino had voor zijn aanhouding tegen de Italiaanse tv gezegd dat het stuk rots waar de Costa Concordia vrijdag tegenaan voer, niet op de zeekaart staat. ”Dit obstakel had er niet moeten zijn”, aldus de kapitein. “We hadden genoeg water onder ons moeten hebben.” Volgens inwoners van het eilandje Giglio die de zee rond het eiland goed kennen, is dat niet waar: De rotsen, Le Scole genoemd, staan gewoon op de kaart.

Persbureau ANSA meldt op gezag van de eerste resultaten van het onderzoek van de kustwacht dat het schip meerdere zeemijlen van de koers is afgeweken. ”Of dit is gebeurd door een menselijke fout, door een storing in de apparatuur of een combinatie van beide, zal het onderzoek moeten uitwijzen dat net is begonnen”, aldus een anonieme bron.

De Costa Concordia werd vanaf de doop al door problemen geplaagd. ”Slecht begonnen, slechter geeïndigd”, aldus de Italiaanse krant Il Giornale zondag. De poging op 2 september 2005 om het vaartuig te dopen met champagne, mislukte toen de fles die tegen de romp werd gegooid weigerde te breken.

Het schip raakte in 2008 beschadigd toen het tijdens een storm een dok ramde in de haven van Palermo, op Sicilië. Het verhaal van het pechschip bereikte dit jaar een tragische climax op de beruchte ongeluksdag vrijdag de 13e, toen het aan de grond liep bij het Italiaanse eiland Isola del Giglio.

Zeker zes opvarenden zijn om het leven gekomen bij de scheepsramp; 15 mensen worden vermist.