Claire Umney van logistiek softwarebedrijf AEB International stelt dat logistiek managers zich met hun moderne mobiele apparaten tot nu toe vooral beperken tot het uitwisselen van logistieke informatie: “de mailbox is nog steeds het voornaamste gereedschap voor de supply chain manager.” Maar smartphones zijn tot veel meer in staat, aldus Umney: je kunt er complete softwaresystemen op laten draaien. De uitdaging is om de logistieke sector te gaan overspoelen met handige applicaties, zogenoemde ‘apps’. “De mogelijkheden voor smartphone-applicaties zijn vrijwel eindeloos; van gewone tracking en tracing tot order- en warehousemanagement oplossingen en transportmanagementsystemen aan toe.”

Marc Hovenier, docent logistiek en IT aan de Academie voor Stedenbouw, Logistiek en Mobiliteit, was in een duurzaamheidsspecial van deze krant al even enthousiast: “Hoe lang duurt het nog voordat de eerste apps voor supply chain management gemaakt worden? Informatie uit de keten beschikbaar onder één knop: de containers die vanuit China onderweg zijn, de douanepapieren, de vrachtbrieven. Informatie die je op elk gewenst moment en elke willekeurige plek kan raadplegen.”

Inmiddels hebben de eerste pioniers in de logistieke wereld de handschoen opgepakt. Logistiek dienstverlener Damco introduceerde in het voorjaar een smartphone ‘app’ waarmee klanten voortdurend de status kunnen controleren van Damco-diensten die ze gebruiken. In eerste instantie alleen zeevrachtzendingen, later ook luchtvracht. De techniek van mobiele communicatieapparatuur is de laatste jaren zo enorm verbeterd, dat de “schermen en functionaliteiten van de apparatuur nu meer dan voldoende is om klanten mobiele toegang te geven”, aldus Mark Scotland, chief information officer van Damco. De Damco-app kan worden gebruikt met alle bekende mobiele platforms; iPhone/iPad, Android and Blackberry. Damco noemt de eerste app ‘de eerste stap van een langere reis’.

Het Amerikaanse transportbedrijf Con-way Multimodal heeft op Twitter de account ‘Tweetload’ waarop te zien is op welke routes het bedrijf nog laadruimte beschikbaar heeft; met een app wordt de informatie elk kwartier ververst.

Op de beurs Transport & Logistics in Antwerpen lanceerde het Belgische vastgoedbedrijf WDP (‘warehouses with brains’) vorige maand een app waarmee ‘in real time’ te zien is welke panden het bedrijf beschikbaar heeft. “Voor een optimalisatie van vierkante meters, kan via ‘smart storage’ op basis van het aantal palletplaatsen gezocht worden naar het ideale magazijn.” Ook Hovenier stelt: de toepassingen zijn oneindig. “”De smartphone is de nieuwe laptop.”

Ook de iPad heeft zijn intrede in de logistiek al gemaakt, stelt Martin Murray, senior supply chain management consultant. “De iPad en andere tablets zijn niet gemaakt voor de werkvloer, maar worden er toch gebruikt.” Murray noemt als voorbeeld het bedrijf Markley Enterprises, een producent van marketingdisplays. Dat bedrijf heeft zijn warehousemanagementsysteem zo aangepast, dat het ook werkt op iPads, die zijn geïnstalleerd op de vorkheftrucks in het warehouse van het bedrijf. Het bedrijf heeft ervoor gezorgd dat de iPads in een sterk omhulsel zitten, zodat ze in het roerige warehouse tegen een stootje kunnen en een tijdje mee kunnen.