Een nieuwe studie van Ocean Shipping Consultants (OCS) toont aan dat er de komende jaren veel te veel containerbehandelingscapaciteit in Noord-Europa zal zijn. Vooral in de Benelux komt er een langdurige periode van overcapaciteit, want Rotterdam nam de Euromaxterminal in gebruik en legt een Tweede Maasvlakte aan terwijl in Antwerpen het Deurganckdok verder wordt ingericht.

Op basis van de bekende havenuitbreidingsplannen is het niet zo moeilijk om te becijferen hoeveel capaciteit er bijkomt. Veel lastiger is het om in te schatten hoe de volumes zullen evolueren. OCS heeft daarom verschillende groeiscenario’s opgesteld. Zelfs in het meest optimistische scenario is overcapaciteit onvermijdelijk.

De beste manier om daar iets aan te doen, is de sluiting van oudere terminals, zoals in Felixstowe gebeurde met de Languard Terminal. In Le Havre ging de Terminal de l’Océan (1.650 meter kade) in de mottenballen omdat de klanten ervan naar een nieuwe kade in de havenzone Port 2000 verhuisden.

In Antwerpen heeft PSA HNN overwogen om een van de terminals tijdelijk te sluiten, maar die plannen zijn niet doorgegaan. De oudste terminal in het Churchilldok blijft operationeel omdat Delmas daar zijn verkeer wil concentreren. De Europaterminal voor de sluizen kon moeilijk dicht, omdat de conro’s van ACL daar afmeren en er geen andere rivierterminal is met een ro/ro-ponton.

De crisis heeft ook een positieve kant: de congestieproblemen zijn verdwenen en dat is niet alleen voor de klanten een goede zaak. De exploitatie van een overvolle terminal kost immers meer omdat de druk te groot is en de middelen dus niet op de meest efficiënte manier kunnen worden ingezet. De enige terminal in de Benelux waarvoor dit niet geldt, is de MSC Home Terminal in Antwerpen. Daar werd de crisis maar in beperkte mate gevoeld en wordt het nog drukker nu ook de ISES Service van MSC en de Shipping Corporation of India (SCI) daar zal worden behandeld.

Ondanks de onvermijdelijke overcapaciteit pleit OCS voor het blijven investeren in nieuwe containerterminals, al moet het tempo van die investeringen wellicht herzien worden. Een van de belangrijkste redenen waarom er nieuwe ligplaatsen moeten bijkomen, is het feit dat er de komende jaren nog veel meer schepen van meer dan 12.500 teu in dienst komen. De Britse consultant houdt er wel rekening mee dat een aantal van die nieuwe recordschepen na de verbreding van het Panamakanaal gebruikt kan worden voor rond-de-werelddiensten die alleen in het Middellandse Zeegebied zouden stoppen om er de Europese containers te laden of lossen. In dat geval zou de lading voor Noord-Europa via transshipment worden behandeld.