DHL Global Forwarding wist na een moeilijk begin in 2020 zich snel te herstellen geholpen door de capaciteitstekorten en de sterke tariefstijgingen in de luchtvrachtmarkt en containervaart. Het bedrijfsresultaat nam in de expeditie met 13% toe naar 590 miljoen euro op een omzet van 11,7 miljard euro (+9,4%).

Contractlogistiek

De overige activiteiten van DP-DHL in de logistiek, zoals wegvervoer (-5%) en contractlogistiek (-7%), lieten daarentegen een dalende omzet zien vorig jaar. Die waren onder meer veroorzaakt door een dalende vraag naar landvervoer door de coronacrisis in de eerste helft van 2020 en een ingrijpende reorganisatie bij de contractlogistiek, waar onder meer de activiteiten in China werden afgestoten. Desalniettemin deed de divisie contractlogistiek het onder de streep niet slecht met een winstmarge van 3,3%, aldus de directie.

De grote winstmotor was vorig jaar het pakketvervoer en het vierde kwartaal (met de drukke kerstperiode). De laatste drie maanden waren  met een bedrijfswinst van 2 miljard euro goed voor 40% van het operationele resultaat van het gehele boekjaar van DP-DHL. Daardoor zag het voormalige postconcern de winst in 2020 met 13,6% stijgen naar 3 miljard euro op een omzet van 66,8 miljard euro (+5,5%).

Winstmarge

De winstmarge van alle bedrijfsonderdelen steeg gemiddeld met 7,3%, waarbij expres (14,4%) en post en pakketten (9,7%) de absolute uitschieters waren. DHL Expresss kwam uit op een bedrijfsresultaat (ebit) van 2,75 miljard euro, een toename van ruim een derde. De divisie is nu goed voor meer dan de helft (56%) van alle inkomsten van het voormalige postconcern (2019:50%).

De divisie Post & Pakket Duitsland, het oude postbedrijf, zag de omzet door meer pakketvolume stijgen met 22% naar 5,9 miljard euro.