De webwinkel speelt met de komst op Schiphol naar eigen zeggen in op de toenemende vraag van klanten in de Randstad die spullen bestellen bij het Amerikaanse concern. Ook kan Amazon er de capaciteit voor het verwerken van pakketten in Nederland sterk verhogen. Nu gebeurt dat nog hoofdzakelijk via de vestigingen in Duitsland en Frankrijk.

Het zogeheten ‘delivery station’ beslaat 8500 vierkante meter en biedt straks werk aan tweehonderd mensen, aldus Amazon. Het pakketcentrum is geen distributiecentrum waar ook voorraden worden opgeslagen, maar dient louter als sorteerhub voor de pakketten, onderstreept Amazon in een toelichting.

De pakketten worden straks vanuit het verdeelpunt grotendeels bezorgd door koeriers van PostNL, DHL Nederland en Red Je Pakketje, die als onderaannemers dienen voor de Amerikaanse webwinkel in Nederland.

Montea

Ook biedt Amazon straks werk aan 450 ‘eigen’ pakketbezorgers die via onafhankelijke kleine koeriersbedrijven werken, stelt een woordvoerster. Daarmee wil het concern de afhankelijkheid van grote koeriersbedrijven bij de pakketbezorging verminderen.

Amazon richt zich met de eerste Nederlandse vestiging vooral op de regio Amsterdam, omdat vooral daar de vraag naar e-commerce-zendingen groot is en naar verwachting nog sterk zal stijgen. In een omtrek van 40 tot 50 kilometer kunnen klanten straks snel worden bediend met besteldiensten in eigen regie, zo heet het. Amazon denkt duizenden pakketten per dag te kunnen afwikkelen via het filiaal op Schiphol.

Het is nog niet bekend of er binnenkort meer eigen centra van Amazon bijkomen in Nederland of dat de webwinkel het Schiphol-centrum verder gaat uitbouwen. Voorlopig zal het grootste deel van de Nederlandse klanten dan ook nog gewoon vanuit de grote logistieke knooppunten in Duitsland en Frankrijk worden bediend.

Amazon huurt het vrachtpand op Schiphol Logistics Park van vastgoedontwikkelaar Montea voor een periode van tien jaar. Het terrein (2,4 hectare) werd eind 2019 aangekocht door Montea van SADC (Schiphol Area Development Company). Het vastgoedbedrijf heeft daarnaast nog een perceel van 2,2 hectare in ontwikkeling dat naar verwachting in het tweede kwartaal van dit jaar wordt opgeleverd.

Coronacrisis

Door de coronacrisis en het sluiten van een groot deel van de reguliere fysieke winkels is het aantal online-bestellingen sterk toegenomen. Dat heeft gezorgd voor een explosieve groei van het pakketvervoer bij Amazon. Het netwerk begon daardoor al op verschillende punten te knellen, vooral in landen waar de Amerikaanse webwinkel nog geen eigen vestiging had.

Ruim een jaar geleden waren er geruchten dat Amazon in de buurt van Maastricht Airport het eerste Nederlandse pakketcentrum zou openen, maar van die plannen is sindsdien niets meer vernomen.