‘Ik werk nu zes jaar als pakketbezorger bij DHL, vanuit de CityHub in het Brabantse Heesch. Hiervoor was ik 26 jaar eigen ondernemer. We hadden een videotheek; een branche die langzaam maar zeker is uitgestorven. Toen onze zaak noodgedwongen moest sluiten, was de stap om pakketbezorger te worden niet zo groot. Wij hadden al jaren een DHL-servicepunt in de videotheek, waardoor ik de eigenaresse van het DHL-depot kende. Toen ik vroeg of ze werk voor mij had, kon ik direct beginnen.’

Efficiënter

Marion werkt drie dagen per week en begint om tien uur ’s ochtends op de CityHub in Heesch. ‘Ik pak mijn werklijst en handheld en ga de pakketten inladen. Dat gaat nu veel efficiënter dan vijf jaar geleden. Nu staan er containers klaar voor ons die per ritnummer zijn ingedeeld. De pakketten zijn ook op volgorde genummerd; daar houd ik bij het inladen van mijn bus rekening mee. Toen ik bij DHL begon, moest ik nog zelf mijn ritten plannen en lagen de pakketjes op postcode op tafel. Het uitzoekwerk kostte me toen veel tijd.’

Vijf jaar geleden bracht Marion zo’n honderd pakketten per dag rond. Nu zit ze op een gemiddelde van 170 tot 190 pakketten per dag: fors meer. ‘Sinds de coronatijd is het merkbaar drukker: mensen bestellen veel meer online. Black Friday, Sinterklaas en Kerst maken het er zeker niet rustiger op. Het aantal pakketten op de CityHub was voor Black Friday gigantisch. De drukte die we andere jaren met Kerst hadden, is echter sinds de coronatijd de standaard geworden. Maar DHL heeft meer chauffeurs ingezet, waardoor het goed te doen is. En door de drukte heb ik nu in één wijk meer afleveradressen, waardoor ik meer pakketten in dezelfde tijd kan bezorgen.’

Tijdsdruk

De tijd die Marion krijgt om haar pakketten af te leveren, vindt zij reëel. ‘Ik ervaar geen hoge tijdsdruk. Wel is het fysiek zwaar, zeker rond zo’n dagen als Black Friday, Sinterklaas en Kerst. Want na het bezorgen van alle pakketten, ga ik in mijn wijken bij DHL-servicepunten de retourpakketten ophalen. Dat waren er rond Black Friday heel veel; dan neem ik er zo weer 120 mee terug. Al die pakketten heb ik meerdere keren in de hand. Van het servicepunt naar de bus, van de bus naar de CityHub, en vervolgens nog scannen en in de juiste container zetten.’

Per dag loopt Marion zo’n vijf tot zeven en een halve kilometer. De pakketten mogen officieel maximaal 23 kilo wegen. ‘Fysiek is het wel pittig. Ik merk dat ik geen achttien meer ben. Daarnaast worden de pakketten ook steeds groter en zwaarder. Van collega’s die al jaren bij DHL werken, weet ik dat de pakjes vroeger veel compacter waren. Als ik echt een heel zwaar pakket heb, vraag ik wel eens of de bewoner mij helpt met dragen. Ik vind het heel leuk werk, maar of ik het fysiek tot mijn 68ste volhoud, dat betwijfel ik.’

Betaald per uur

De onrust onder pakketbezorgers over de hoge werkdruk in combinatie met de lage inkomsten, heerst bij Marion en haar collega’s niet. ‘Vijf jaar geleden kreeg ik per pakket betaald, maar inmiddels heeft DHL het beter geregeld: ik krijg nu per uur betaald. En als ik meer uren maak, krijg ik die ook extra uitbetaald. Ik ben in vaste dienst en daardoor altijd verzekerd van minimaal 83 uur per maand. Waar ik in de decembermaand structureel overuren draai, zal het in januari en februari weer iets rustiger worden. Daar kijk ik ook naar uit.’