Met de periode van Sinterklaas, Kerst en Nieuwjaar voor de deur verwachten de bij de vereniging aangesloten bezorgondernemers nog eens een verdubbeling van het aantal te bezorgen pakketten. Die topdrukte, gecombineerd met de volgens hen al jarenlang tekortschietende tarieven, zou de problemen in de pakketbezorging versterken. Steeds meer onderaannemers staan op omvallen en de werkdruk stijgt in de ogen van de BVPD tot een onaanvaardbaar niveau.

‘Er is sprake van misbruik van monopolieposities, pakketbezorgers kampen met een veel te hoge werkdruk, de kwaliteit van de bezorging gaat met rasse schreden achteruit’, somt BVPD-voorzitter Ruud Wassenaar op. Hij verwijst ook naar recent onderzoek van de Inspectie SZW waarin misstanden in de pakketpostbranche worden aangestipt.

Onderaannemers

Wassenaar geeft in een brandbrief aan de Tweede Kamer verder aan dat PostNL juist met een tariefverlaging is gekomen richting onderaannemers vanwege de topdrukte. Dit terwijl het bedrijf zelf de tarieven voor consumenten verhoogt omdat er meer inzet van materieel en medewerkers noodzakelijk is. Eerder dit jaar kondigde de BVPD al aan PostNL voor de rechter te slepen wegens de grote werkdruk die is ontstaan door maatregelen tegen het coronavirus. Wassenaar zegt dat die zaak naar verwachting begin volgend jaar dient.

PostNL stelt zich niet te herkennen in het geschetste beeld. Volgens een woordvoerster heeft het bedrijf ook nog geen dagvaarding van de BVPD ontvangen. Ze benadrukt verder dat de BVPD optreedt als vertegenwoordiger van een groep bezorgondernemers waarbij op hun beurt weer bezorgers die onder een cao vallen in loondienst zijn. Het klopt dat een bepaald tarief nu wat omlaag gaat, maar volgens PostNL gaat de omzet van de betreffende bedrijven over de gehele linie juist omhoog. ‘En dat is al jaren zo’, aldus de zegsvrouw. ‘Wij staan ervoor dat iedereen hier een eerlijke boterham aan moet kunnen verdienen.’

Verblijfspapieren

Volgens het onderzoek van de Inspectie SZW waar NRC over bericht, zijn er behoorlijk wat misstanden in de pakketbranche. Zo rijden er mensen die geen werk hebben maar wel een uitkering ontvangen in bezorgbusjes rond, voeren chauffeurs zonder geldige verblijfspapieren het werk uit en worden fictieve ondernemingen ingezet om geld weg te sluizen.

De afgelopen anderhalf jaar onderzocht de Inspectie ruim tachtig koeriersbedrijven en onderaannemers die de vier grote postbedrijven inhuren om hun pakketten te bezorgen. De aanleiding voor het onderzoek waren meldingen over misstanden. Dat onderzoek is nog niet afgerond en blijft volgens een woordvoerder van de Inspectie net zo lang doorgaan tot er geen misstanden meer zijn.

De Inspectie wil dat de vier grote postbedrijven hun verantwoordelijkheid nemen. ‘Wat wij horen, is dat de contracten met de aannemers goed zijn. Het gaat mis bij de onderaannemers’, aldus de woordvoerder.

De Inspectie heeft intussen 36 boetes opgelegd, 33 zaken zijn nog in behandeling. De uitspraak volgt waarschijnlijk in de komende maanden. De dienst verwacht dat er nog meer boetes bij zullen komen. Een aantal onderzoeken ligt bij de opsporingstak van de Inspectie. Ook zijn er drie onderzoeken overgedragen aan het OM.