De Wit wijst erop dat de directe redenen voor zijn vertrek ‘onoverbrugbare verschillen van inzicht’ waren met het huidige Chinese moedermaatschappij en YTO International. ‘Er was helaas geen andere keuze dan mijn ontslag in te dienen. YTO bezit nu eenmaal 100% van de aandelen in On Time Logistics Holdings, de entiteit die in 2011 de meerderheid van OTX in Nederland heeft aangekocht.’

‘Houd je aan afspraken’

De Wit stelt verder dat door de beleidskeuzes van de moedermaatschappij ‘het voor mij steeds moeilijker werd’ om de belangen van de zakenrelaties te behartigen ‘op de wijze die ik decennialang gewend was’. Hij voegt daaraan toe dat zijn woorden ‘niet impliceren’ dat de visie van YTO onjuist is. ‘Integendeel, maar ik kan mij alleen niet verenigen met de wijze waarop die visie zich moet gaan voltrekken. Misschien zijn mijn uitgangspunten niet meer van deze tijd, wie zal het zeggen. ‘Houd je aan je afspraken’, zei mijn grootvader altijd, een expediteur van het eerste uur.’

Volgens De Wit zal de Chinese hoofddirectie ‘verdere maatregelen’ binnen afzienbare tijd aankondigen. ‘In Nederland staat er nog steeds een kwalitatief hoogstaand team klaar om alle zaken op kundige wijze voort te zetten, maar voor mij is het over per 1 oktober 2020.’

Alibaba

Het in Shanghai YTO Express nam in 2017 een meerderheidsbelang van 60% in On Time Logistics, de moederholding van OTX Logistics Nederland. YTO werd daarbij gesteund door investeerders Alibaba Group Holdings en Yunfeng Capital. Volgens Chinese media betaalde de groep daarvoor 150 miljoen dollar. Later werd On Time Logistics, dat in Hong Kong aan de beurs is genoteerd, geheel overgenomen. De Wit noemde in 2017 de overname een grote stap in het streven naar internationale expansie. YTO had er verder volgens hem contractueel mee ingestemd om zich niet in de bedrijfsvoering te mengen. Ook de huidige bedrijfsnamen en de organisatiestructuur zouden ongewijzigd blijven.

OTX beschikt in Nederland over vestigingen in Hoofddorp, Rotterdam en Amsterdam. Het is actief in de fashion/retailsector en verzorgt de Europese distributie voor high-techbedrijven uit Azië. In totaal telt de Nederlandse expeditiegroep rond de 100 medewerkers.