Toen overheden in de eerste helft van maart de eerste maatregelen namen om de uitbraak van het coronavirus in te perken, had dit een positieve uitwerking op de online bestedingen van consumenten, onder meer doordat veel fysieke winkels dicht gingen. PostNL merkte dit vrijwel meteen, door een stijging van het aantal te bezorgen pakketten.

Deze stijging was aanmerkelijk hoger dan de lichte toename die het bedrijf in januari en februari noteerde in de pakketdivisie. Met welk percentage het volume is gegroeid, deelt het vooralsnog niet mee. Dit wordt waarschijnlijk duidelijk bij de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal. Deze presentatie vindt plaats op 4 mei.

Niet alleen het pakketvolume neemt toe, ook het aantal wenskaarten zit in de lift door de coronamaatregelen. Daar staat tegenover dat de partijenpost juist daalt, doordat veel bedrijven besloten hun advertentiecampagnes uit te stellen. Al met al verwacht PostNL dat de impact van corona op het resultaat in het eerste kwartaal beperkt is.

Kosten

Voor het gehele jaar spreekt PostNL dus de verwachting uit een ebit te halen tussen de 110 en 130 miljoen euro. Het bedrijf maakt wel de kanttekening dat de totale impact van de coronaproblemen moeilijk te voorspellen is en mede afhankelijk is van hoe lang de beperkende maatregelen van kracht moeten blijven.

Deze maatregelen brengen voor het bedrijf extra kosten met zich mee, bijvoorbeeld doordat de anderhalve-metermaatregel de efficiëntie van de operationele processen negatief beïnvloedt. Ook zorgt het covid-19-virus voor een hoger ziekteverzuim. Tevens zijn geplande kostenbesparingen binnen de divisie Mail moeilijker te realiseren.

Rechtszaak

Maandag werd bekend dat de belangenvereniging voor pakketbezorgers (BVPD) een rechtszaak is gestart tegen PostNL. De vereniging klaagt over hoge werkdruk en te lage tarieven. In de update die het postbedrijf dinsdag heeft gepubliceerd, wordt met geen woord over deze zaak gerept.

Lees ook: Pakketbezorgers slepen PostNL voor de rechter om coronadrukte