Ook gaat de organisatie een klacht bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) indienen wegens misbruik van de monopoliepositie door het postconcern. ‘PostNL heeft een marktaandeel van meer dan 60%. Dat gebruiken ze om tarieven te dicteren’, stelt de belangenclub.

Tarieven

Het aantal onlinebestellingen is geëxplodeerd na winkelsluitingen en het gebod om zo veel mogelijk thuis te blijven. De pakketbezorgers draaien daardoor zeer drukke dagen, die normaal gesproken alleen rond Sinterklaas en Kerstmis voorkomen.

De BVPD eiste daarom eerder van PostNL een hoger tarief, betaling van alle gemaakte uren en een vergoeding voor extra werkzaamheden. PostNL ging maandag op geen enkele van de drie eisen in, aldus de belangenorganisatie.

Pakketbezorgers krijgen te weinig betaald, betoogt de BVPD al een tijdje in een langer lopend conflict met PostNL over de tarieven. Daarbij komt nu de extra hoge werkdruk omdat er meer ziekteverzuim is. Daardoor wordt met minder mensen gewerkt. Daarnaast kosten extra handelingen wegens het coronavirus de bezorgers meer tijd, stelt de belangenclub. Het gaat bijvoorbeeld om checks op identiteitsbewijzen op anderhalve meter afstand.

Verbaasd

PostNL is ‘verrast en verbaasd’ over de opstelling van de bezorgersvereniging in een periode die volgens het postbedrijf zeer onzeker is voor iedereen. Het bedrijf wijst erop dat pakketondernemers dankzij de drukte juist meer omzet draaien.

PostNL ziet verder dat sommige handelingen vanwege het virus inderdaad meer tijd kosten. Daar staat tegenover dat het rustig is op straat, waardoor de verkeersdoorstroming veel beter is dan normaal. Daarnaast hoeven bezorgers minder ritten te maken voor één pakket omdat veel mensen gewoon thuis zijn.