De reden voor de gigantische stijging van de bestelkosten ligt in de bouw van een eigen distributienetwerk met een vloot aan vrachtvliegtuigen, bestelwagens en meer sorteerdepots. Amazon wil daarmee de transportkwaliteit, waaronder de besteltijden van de pakketten, aanzienlijk verbeteren.

Positief in het kwartaalverslag was dat tegenover de gigantische kostenstijging in de logistiek ook een forse omzetgroei stond. Die nam met 24% toe naar 70 miljard dollar.

Snellere levering

Amazon verwacht over het laatste kwartaal van 2019 een verdere stijging van de transportkosten. Onder meer wordt er 1,5 miljard dollar gestoken in het ambitieuze plan om de 48-uurs leveringen te halveren naar 24 uur en daarvoor tevens een garantie af te geven via de ‘Prime-service’, zegt financieel topman Brian Olsavsky van Amazon. Die extra kosten zitten vooral in het opzetten van depots dichter bij de klant. Oorspronkelijk was er een bedrag van 800 miljoen dollar gereserveerd voor die plannen.

De logistieke kosten worden vooral in de thuismarkt gemaakt, maar Amazon kijkt ook naar een internationale variant van ‘Prime’. Daarbij wordt met name het Verenigd Koninkrijk genoemd door de financieel directeur ‘omdat daar alternatieven ontbreken’, aldus Olsavsky.

Uitbouw transportnetwerk

Behalve investeringen in de 24-uurs besteldiensten steekt Amazon veel geld in de uitbouw van het externe transportnetwerk met kleine onafhankelijke subcontractors. Het daarbij om onderaannemers, vaak eenmanszaken, die met financiële hulp van de webwinkel een groep van pakketvervoerders aansturen. Deze chauffeurs zijn daarbij niet in dienst van Amazon maar van de subcontractors.

Daarnaast wil Amazon het transport, dat nu wordt uitgevoerd door de grote koeriers, juist in eigen beheer en binnen het bedrijf uitvoeren. Doel van die twee investeringstrajecten is om een zo fijnmazig mogelijk netwerk op te bouwen dat voor de zogeheten ‘last mile’ betere en betrouwbare besteltijden kan bieden tegen lagere kosten. De kosten gaan daarbij gezien de sterke stijging van de transportuitgaven in het derde kwartaal duidelijk voor de baat uit.