‘De appel valt ditmaal niet ver van de boom’, aldus Peter Brouwer, juryvoorzitter en hoofdredacteur van het vakblad Automobiel Management dat de verkiezing organiseert.

Juryleden

‘De Jumpy en de Expert zijn nagenoeg identiek en eindigen ditmaal als de nummers 1 en 2. Dat zegt veel over de kwaliteiten van de auto, die van de juryleden ook vrijwel identieke en zeer positieve beoordelingen hebben gekregen. Onze vakjury beoordeelt echter meer dan de bestelauto alleen; de kwaliteit van de importeur en de dealers is een zwaarwegend criterium, net als de kilometerkostprijs, die tot uitdrukking komt in de componenten leaseprijs en brandstofkosten. Het is hier dat er significante verschillen tussen de Jumpy en de Expert zijn ontstaan’, licht Brouwer toe.

Onder de streep doet Peugeot het als merk beter bij de beoordeling van importeur en dealers, maar wist Citroën veel sterker te overtuigen met bijzonder scherpe cijfers voor leaseprijs en brandstofverbruik. Dat laatste is bijzonder, omdat het om technisch identieke modellen gaat. Brouwer: ‘Vier leasemaatschappijen maken onafhankelijk van elkaar calculaties en baseren zich daarbij op praktijkcijfers. Daaruit bleek dat met Jumpy’s gemiddeld zuiniger wordt gereden dan met Experts.’

Top-10

In de verkiezing van dit jaar slaan PSA-merken Peugeot en Citroën een erg goed figuur, omdat ze beide met hun volledige gamma in de top-10 zijn vertegenwoordigd. Opel sluit als derde PSA-merk aan met de Combo. Verder doet Mercedes-Benz goede zaken met de Sprinter en de Vito, terwijl Volkswagen de top-10 completeert met de Crafter.

Enkele populaire modellen, zoals de Volkswagen Transporter, Renault Trafic, Ford Transit en Opel Vivaro ontbreken in de kandidatenlijst en dus in de top-10, maar dat is volgens juryvoorzitter Brouwer verklaarbaar: ‘Dit zijn voorbeelden van bestelauto’s die recentelijk zijn vernieuwd. We hebben er nog geen ervaring mee of er zijn nog geen prijzen van bekend. Daardoor moeten ze een jaartje in de wachtkamer. Volgende keer zijn ze er ongetwijfeld weer bij.’

Elektrische bestelauto’s

Sinds er elektrische bestelauto’s te koop zijn, overweegt de jury om deze in de kandidatenlijst op te nemen. ‘Toch doen we dat vooralsnog niet, omdat – anders dan bij zakenauto’s – een bestelauto met dieselmotor niet zonder meer kan worden vervangen door een elektrische versie’, aldus Peter Brouwer.

‘De toepassing is sterk afhankelijk van het gebruiksdoel. De koerier en de onderhoudsmonteur kunnen er in de stad waarschijnlijk prima mee werken, terwijl grootvervoerders die veel snelwegkilometers maken er niets mee kunnen beginnen. De jury bezint zich op een speciaal klassement voor elektrische bestelauto’s, mits het aanbod groot genoeg is. En dat kan snel gaan.’

Verkiezing Bestelauto van het Jaar

Aan de verkiezing Bestelauto van het Jaar nemen automatisch alle in Nederland leverbare gesloten bestelauto’s met een GVW tot 3.500 kg deel. De vakjury, die bestaat uit specialisten van leasemaatschappijen, carrosseriebedrijven (op- en ombouw) en bestelautojournalisten, beoordeelt de modellen op uiteenlopende criteria, zoals leaseprijs, brandstofkosten, comfort, uitstraling, functionaliteit en de kwaliteit van importeur en dealers.

De prijs is in 1990 voor de eerste maal uitgereikt; de organisatie is sinds het begin in handen van het vakblad Automobiel Management, dat eveneens initiatiefnemer is. De uitreiking vindt plaats tijdens het evenement Driving Business in Maarssen. Daar worden eveneens de Zakenauto van het Jaar en de Beste Nieuwkomer bekendgemaakt.

De top-10 ziet er dit jaar als volgt uit:

  1. Citroën Jumpy
  2. Peugeot Expert
  3. Peugeot Boxer
  4. Mercedes-Benz Sprinter
  5. Citroën Berlingo Van
  6. Peugeot Partner
  7. Mercedes-Benz Vito
  8. Citroën Jumper
  9. Opel Combo
  10. Volkswagen Crafter