Dalend aanbod, de spanningen tussen de VS en China, maar ook oplopende kosten bij de integratie van het in 2015 overgenomen Nederlandse TNT Express drukten het resultaat, aldus de koerier. Daarbij komt nog dat de expresvervoerder afscheid heeft genomen van Amazon als klant in de VS, wat overigens vooral gevolgen aan de inkomstenkant heeft gehad.

Amazon

Topman en oprichter Fred Smith van FedEx zei in een toelichting op de slechte cijfers dat Amazon nu wordt beschouwd als een concurrent en daarmee in het rijtje rivalen is beland dat bestaat uit bedrijven als UPS, DHL en het Amerikaanse postbedrijf USPS.

FedEx is de eerste grote expresvervoerder die Amazon in de ban heeft gedaan. Voor concurrenten als UPS is dat moeilijker, omdat deze Amerikaanse pakketvervoerder een veel groter pakketaanbod van Amazon ontvangt.

Verdubbelen

FedEx zegt met het afscheid van het Amazon-pakket zich voor de lange termijn beter te kunnen voorbereiden op het steeds groter pakketaanbod uit de e-commerce en particuliere markt. Het verwacht daarbij via deze nieuwe strategie het dagelijks aanbod aan e-commerce zendingen te kunnen verdubbelen van 50 miljoen naar 100 miljoen zendingen in 2026. Die verhoging moet het verlies van Amazon ruimschoots goedmaken, aldus Smith.

De koerier steekt daarvoor in het lopende boekjaar bijna 6 miljard dollar in een verdere automatisering, modernisering van bestaande depots en een betere grondnetwerk voor de bestellingen naar particuliere adressen, de zogeheten last mile. Voor het boekjaar 2020/2021 wordt een vergelijkbaar bedrag gereserveerd. Daarmee worden investeringen in e-commerce leveranties na de aanschaf van vrachtvliegtuigen de grootste kostenpost bij de expresvervoerder.

Vrachtvloot

FedEx zag in het eerste kwartaal het bedrijfsresultaat bij de grootste divisie, FedEx Express, met 26.5% dalen naar 285 miljoen dollar. De omzet bij deze divisie, dat het internationale en binnenlandse luchtvrachtvervoer (24 uur) verzorgt, afnemen met 3% naar 8,9 miljard dollar. Dat komt overeen met een afname van het dagelijks volume met 0,6%. FedEx zal met de dalende vraag uit deze markt de capaciteit van de grote freightervloot met 5% terugbrengen, door de oudere vrachtvliegtuigen eerder uit te faseren.