Dat meldt de logistieke directeur Bernd Gschaider van Amazon Duitsland tegen nieuwsdienst Reuters. Duitsland is voor de webwinkel de tweede belangrijkste markt, na de Verenigde Staten.

De elf nieuwe dc’s zijn nodig vanwege het stijgende verkoopvolume bij de oosterburen. Tevens hoopt het bedrijf hierdoor zijn bezorgdiensten verder te kunnen verbeteren. Zo moet onder meer worden ingezet op ‘same day delivery’, ofwel bezorgen op dezelfde dag als de klant zijn bestelling heeft geplaatst.

Ook komen er twee sorteercentra bij. Daarvan heeft Amazon er al vier in Duitsland. De twee nieuwe centra moeten nog dit jaar opengaan, vóór de kerstdrukte losbarst. Waar de nieuwe vestigingen komen, is niet meegedeeld.

Eigen chauffeurs

Amazon is ook van plan om chauffeurs in dienst te nemen. Hierbij gaat het in eerste instantie om ongeveer tweehonderd chauffeurs in de regio München. Zij gaan 12,80 euro per uur verdienen, wat meer is dan het Duitse minimumloon, maar minder dan chauffeurs betaald krijgen bij DHL. Reden dat Amazon met eigen chauffeurs gaat werken, is om hen beter te kunnen trainen en meer inzicht te krijgen in hun behoeften, zegt Gschnaider tegen de nieuwsdienst.

De webwinkel kiest er in dit geval dus niet voor om te werken met onderaannemers, wat in de sector wel veel voorkomt en waar ook Amazon gebruik van maakt. Deze constructie ligt in Duitsland echter onder vuur. Uit politie-onderzoek bleek eerder dit jaar dat deze onderaannemers hun chauffeurs in een aantal gevallen onderbetalen en het afdragen van sociale premies niet op orde hadden.

Nieuwe wet

Een nieuwe wet is in aantocht die deze wanpraktijken moet beteugelen. De nieuwe regels schrijven voor dat de bedrijven die de vervoersopdracht geven, zelf de sociale premies moeten afdragen als hun onderaannemers dat vertikken.

Of op termijn ook in andere regio’s met eigen chauffeurs wordt gewerkt, deelt Gschnaider niet mee. Momenteel werkt de online retailer nog met externe vervoerders, zoals DHL en Hermes. Als Amazon steeds meer chauffeurs in dienst neemt, rijst de vraag welke gevolgen dit heeft voor de samenwerking met de vervoersbedrijven.

Al enige tijd zet Amazon steeds meer stappen in de logistieke sector. Zo zette het bedrijf eerder dit jaar een vrachtplatform op in diverse Amerikaanse staten. Tevens nam het een belang in de Canadese vrachtvervoerder Cargojet. Veel vervoerders kijken dan ook met argusogen naar de keuzes van de Amerikanen op dit gebied en vrezen dat het bedrijf vroeg of laat een concurrent kan worden.

Contract opzeggen

Diverse vervoerders zegden de afgelopen maanden hun contract met Amazon op. Zo besloot koeriersspecialist Fedex om zowel in het lucht- als in het wegvervoer niet langer met de webwinkel in zee te gaan. Dit had onder meer te maken met de lage prijzen die Amazon eiste. Ook zei FedEx-topman Fred Smith bij de presentatie van recente kwartaalcijfers dat hij de webwinkel inmiddels beschouwt als een concurrent.

Tevens werd in augustus bekend dat Deutsche Post DHL in Duitsland stopt met het bezorgen van verse voedingsmiddelen van Amazon Fresh. Oorzaak hiervan was een tegenvallende omzet.