FedEx zegt niet langer tegen de lage tarieven van Amazon winstgevend pakketten te kunnen vervoeren in de VS. De expresvervoerder uit Memphis wil niet langer het slimme inkoopspel meespelen van Amazon waarbij alle winstgevende pakketstromen op de belangrijkste korte routes door het eigen logistieke netwerk van Prime worden vervoerd, terwijl het minder lucratieve pakketaanbod, vaak lange ritten naar dunbevolkte gebieden in de VS, bij derden waaronder FedEx wordt ondergebracht.

Schrijnend voorbeeld met de nodige symboliek is een anekdote van een analist waarbij een truck van FedEx ruim 75 mijl moest afleggen met slechts een pakje van Amazon aan boord. Daarnaast was het aanbod van Amazon voor FedEx erg seizoensgevoelig, waarbij de webwinkel hoofdzakelijk in drukke piekperiodes bij de expresvervoerder aanklopte. Bovendien eisten de inkopers van Amazon een topservice tegen prijzen die rond de kostprijs schommelden, zeggen analisten. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en dan nog klagen, vat een consultant het inkoopbeleid van Amazon samen.

Nadat diverse onderhandelingen voor betere tarieven de laatste tijd niets hebben opgeleverd, heeft FedEx nu Amazon voor het binnenlands lucht- en landvervoer, de deur gewezen. Slechts in het internationaal expresvervoer zijn de zendingen van Amazon nog welkom bij FedEx, maar daar zit de webwinkel ook vast aan de hoge standaardprijzen van de expresvervoerder.

Volgens de Amerikaanse transportanalist IDrive is het verlies van Amazon als klant geen grote aderlating voor de truckafdeling van expresvervoerder. FedEx Freight, zoals de truckdienst van de integrator heet, vervoert op jaarbasis rond de veertig miljoen pakketten van Amazon. Dat is vergeleken met de dagelijkse bezorging van bijna negen miljoen zendingen ongeveer het volume van 4,5 dag bij FedEx. In omzetverlies zou het gaan om 300 miljoen dollar, op een totaal van 70 miljard dollar.

Reputatieschade

Inclusief het luchtvervoer was het aandeel van Amazon in de jaarlijkse omzet van FedEx verwaarloosbaar klein met 1,3%. Het afscheid van Amazon wordt dan ook financieel nauwelijks gevoeld door de grote pakketvervoerder. Voor Amazon lijkt de schade voorlopig veel groter. Rond 4% van de pakketten van de webwinkel worden in de VS door FedEx Freight vervoerd.

Daarbij komt dat Amazon de expresvervoerder vooral in het piekseizoen inzet als de eigen capaciteit en die van andere onderaannemers onvoldoende is. Alternatieven zijn er nauwelijks. Amazon kan natuurlijk bij UPS aankloppen, maar die rekent al snel zes dollar per colli, blijkens een analyse van consultant ShipMax. Amazon kan het ook zelf gaan invullen, maar met een gemiddelde prijs per afgeleverd pakket van 3 dollar, die de webwinkel aan zichzelf berekent, kan Amazon daar op de lange afstanden en minder stedelijke gebieden weleens op toeleggen.

Amazon maakt binnen het eigen bestelnetwerk ook gebruik van veel kleine subcontractors. Het wordt dan ook een hele klus om met die pakketvervoerders een kwalitatief vergelijkbare dienst als die van FedEx in te kopen. Een ander probleem is de symboliek van het besluit van FedEx, stelt beursanalist Ravi Shanker van Morgan Stanley tegenover de Amerikaanse website Freightwaves.

‘Een van de grootste pakketvervoerders van de wereld wil geen zaken meer doen met de grootste e-commerce speler van de VS.’ De vraag is daarbij of dit reputatieschade oplevert voor Amazon met als gevolg dat andere partijen het voorbeeld van FedEx volgen. Daarbij wordt door transportanalisten vooral gekeken wat UPS, de andere grote pakketvervoerder van Amazon in de VS, nu gaat doen. Deze pakketgigant, die rond de 5 tot 8% van zijn omzet bij Amazon weghaalt, is voor de winstgevende exploitatie in de thuismarkt sterk afhankelijk van Amazon.

Risico’s

UPS kan dan ook garen spinnen bij het vertrek van FedEx en het pakketvolume fors uitbouwen. Transportanalisten van Deutsche Bank waarschuwen echter tevens voor de risico’s, zoals een te grote afhankelijkheid van de pakjes van Amazon. Zij wijzen er onder meer op dat het gigantische aanbod van de webwinkel tijdens de Kerstdagen van 2013 het trucknetwerk van UPS in de VS bijna opblies.

Verder is Amazon ook bezig met de bouw van een groot eigen landelijk netwerk in de VS. UPS kan daardoor uiteindelijk bij die expansie de grote verliezer worden. In die context is het besluit van FedEx begrijpelijk. Het ziet Amazon niet langer meer als klant, maar eerder als een rivaal in wording.