Dat blijkt uit cijfers die het bedrijf deze week publiceerde. Ook de winst voor belastingen en rente (ebit) nam af, van 208,9 naar 192,2 miljoen euro. Tegenover de winstdaling en de afgenomen ebit stond een stijgende ebitda, van 285,7 naar 312,8 miljoen euro. De totale bedrijfsopbrengsten bleven nagenoeg gelijk. Vorig jaar werd 1844,9 miljoen euro aan omzet geboekt. Dit jaar kwam Bpost uit op 1842,5 miljoen.

Tweede kwartaal

Ook als gekeken wordt naar alleen het tweede kwartaal daalde de gerapporteerde nettowinst, van 68,1 miljoen euro vorig jaar naar 63,4 miljoen dit jaar. De omzet nam wel toe, van 928,4 naar 935,7 miljoen euro.

Net als de Nederlandse collega’s van PostNL moet Bpost het vooral hebben van de e-commerce. Tussen begin april en eind juni werden 17,7% meer pakketten in België en Nederland vervoerd. Deze twee markten maken onderdeel uit van de divisie Parcels & Logistics Europa & Azië. Dit bedrijfsonderdeel zag zijn totale opbrengsten in het tweede kwartaal stijgen met 5,6% naar 201,4 miljoen euro.

Briefpost

De afdeling Mail & Retail kreeg in deze periode een lichte daling voor de kiezen, van 1,8%. Vooral het dalende briefpostvolume (-9,4%) deed pijn. Dit werd slechts gedeeltelijk gecompenseerd door betere prijzen.

Ook de divisie Parcels & Logistics Noord-Amerika moest het met minder omzet doen. Oorzaak hiervan waren klantenverlies en tariefherzieningen bij het overgenomen Radial. Deze verliezen waren echter ingecalculeerd. Volgens topman Koen Van Gerven staan daar nieuwe contracten tegenover waarvan de opbrengsten hoger zullen zijn dan verwacht.

Wereldspeler

In een toelichting op de resultaten zegt de Bpost-topman: ‘De versnelde volumedaling van brievenpost in België sinds het begin van het jaar is te wijten aan de verwachte trend in e-substitutie. Het toont nog maar eens aan hoe belangrijk het is dat wij ons distributiemodel aanpassen, zodat het is afgestemd op de snel veranderende klantenbehoeften. Onze aandacht gaat uit naar het implementeren van onze strategie om een efficiënte postbezorger te blijven en Bpost om te vormen tot een wereldspeler op het vlak van e-commercelogistiek, met een sterke verankering in België.’