De overeenkomst, door DHL omschreven als ‘de grootste strategische partnership’ met een winkelketen, werd gesloten nadat de Duitse koerier in twaalf vestigingen van Lidl in Duitsland met succes proeven had genomen met eigen aflever- en ophaalpunten. Daarnaast gaat DHL bij tachtig filialen van de online shop van de supermarktketen het vervoer doen.

Klanten van Lidl kunnen met de vijfhonderd nieuwe pakketstations van DHL straks behalve hun boodschappen ook de goederen ophalen die zij online hebben besteld. Tevens kunnen retourzendingen bij de loketten van DHL worden afgeleverd.

Kostenbesparing

DHL schrijft in een gezamenlijk persbericht dat het met Lidl vooral het serviceniveau naar de klant toe verder wil verbeteren. De DHL Packstations moeten daarnaast kostenbesparingen opleveren voor de Duitse koerier. Het verlost de pakketvervoerder van het probleem dat pakketten vaak niet kunnen worden afgeleverd op het particuliere huisadres.

Deze zogeheten last mile wordt een steeds grotere kostenpost binnen het expresvervoer, vooral om de grote toestroom aan e-commerce bestellingen goed te kunnen verwerken. Ook de retourzendingen kunnen tegen aanzienlijke lagere kosten bij de packstations worden afgeleverd en direct in het koeriersnetwerk van DHL worden gesluisd.

Deutsche Post DHL Group beschikt in Duitsland over 3750 Packstations. Rond de twaalf miljoen Duitsers maken al van deze centra gebruik.