Daarbij wordt ook gebruik gemaakt van de sorteerdepots van de Duitse pakketvervoerder op de luchthaven van Leipzig en vestigingen op de luchthavens van Parijs, Madrid en East Midlands bij het Britse Nottingham. In totaal zou het om twintig routes gaan die wekelijks worden bediend.

De Duitse vakkrant DVZ is achter de hechte, exclusieve samenwerking tussen de Amerikaanse webwinkel en de expresvervoerder gekomen. Daarbij maakt Amazon overdag handig gebruik van het grotendeels werkloze overnight-luchtnetwerk van DHL Express.

Nachtvluchten

De Duitse koeriers heeft de vrachtvliegtuigen van dochterbedrijf EAT alleen nodig om in de nacht de expreszendingen voor de volgende dag naar de regionale hub te vliegen via het Europees centrum in Leipzig. Die zendingen moeten gegarandeerd de volgende dag, vandaar de term overnight, worden afgeleverd bij de Europese ontvanger.

Daarom zijn de nachtvluchten cruciaal voor DHL. Voor Amazon is die doorlooptijd en de nacht niet zo belangrijk. Daarom kan de webwinkel overdag van de extra vlieg-en sorteercapaciteit van EAT en DHL gebruikmaken.

Voordelen

De samenwerking levert daarbij voor beide partijen grote voordelen op. Amazon krijgt een eigen netwerk zonder eigen vliegtuigen of sorteerdepots te exploiteren, terwijl DHL er overdag een grote klant bij krijgt en daarmee de hoge netwerkkosten aanzienlijk kan reduceren.

Opvallend is dat beide bedrijven geen ruchtbaarheid hebben gegeven aan de nauwe samenwerking, die los staat van de gebruikelijk commerciële inkoop van pakketdiensten door Amazon bij DHL. Op dat terrein is het Amerikaanse internetbedrijf een van de grootste klanten van DHL, meldt het Duitse vakblad. Amazon en DHL lieten ook specifieke vragen van de krant onbeantwoord over de nieuwe coöperatie.