Bpost evolueert meer en meer naar een pakjesbedrijf. Pakjes en algemene logistiek zijn momenteel goed voor de helft van de inkomsten. In tegenstelling tot briefwisseling wordt e-commerce almaar populairder.

Daardoor nam de opbrengst van pakjesbedeling in België en Nederland met 11,1% toe en het volume ervan zelfs met 16,2%. In Noord-Amerika boerde Bpost hiermee wel 5,2% achteruit, door een nieuwe prijszetting bij e-commercebedrijf Radial en door klantenverlies.

Negatief record

Het Belgische binnenlandse brievenvolume viel in het eerste kwartaal met 9,2% terug. Dat is een nieuw record. In dit cijfer is overigens ook de (eveneens dalende) verspreiding van gedrukte media inbegrepen.

De inkomsten uit dit segment daalden echter met slechts 2,2%, doordat Bpost op 1 januari 2019 zijn postzegeltarieven veel forser dan gewoonlijk verhoogde. Ze liggen nu ongeveer dubbel zo hoog als tien jaar geleden.

Nieuwe financieel directeur

Bpost krijgt ook een nieuwe financieel directeur: Leen Geirnaerdt. Hij was tot voor kort financieel directeur bij Recruit Global Staffing en volgt Henri de Romrée op. Die leidt zelf sinds januari de brievenafdeling na het vertrek van Kurt Pierloot naar de logistieke groep Bleckmann, waar hij nu topman is.