Ondanks een volumestijging van 21,5% bij het pakketvervoer naar ruim een kwart miljard pakketten vorig jaar en een omzetgroei van bijna 20% naar 1,33 miljard euro (+220 miljoen euro) blijft het bedrijfsresultaat vergeleken met 2017 krimpen. Dat daalde inclusief de bijdrage van het internationale pakketplatform Spring met maar liefst 21 miljoen euro (-15%) naar 121 miljoen euro.

Deels geslaagd

De directie van PostNL is er dan ook maar deels geslaagd in de missie om van het oude postbedrijf met sterk dalende briefvolumes een goed renderend logistiek e-commerce bedrijf te maken. Qua omzet ligt PostNL wel op koers. Daar wordt nu rond de helft van de totale omzet van 2,77 miljard euro (+1,7%) uit het groeiende pakketvervoer gehaald. Inclusief de omzet van het internationale pakketbedrijf Spring van 259 miljoen euro (-6,8%) ligt het zelfs al op ruim 55% van de totale omzet. Deze omzetgroei heeft wel een zwart randje: er wordt steeds minder aan verdiend.

Tel dat op bij de mindere postvolumes van PostNL en het wordt duidelijk dat de directie deze week wat goed nieuws nodig had in de vorm van de overname van concurrent Sandd voor een bedrag van 130 miljoen euro. Die overname moet overigens nog goedgekeurd worden door toezichthouder ACM.

Stevige concurrentie

Dat de winstgevendheid van het pakketvervoer verder onder druk staat ondanks de mooie volumes, schrijft PostNL toe aan verschillende factoren. Allereerst wordt er een stevige concurrentieslag uitgevochten in de e-commerce markt, waar partijen als DHL Parcel vechten om elke klant. Daarnaast blijft PostNL klagen over een slecht prijsmix in het pakketvervoer en hoge operationele kosten van het netwerk.

Het bedrijf heeft de afgelopen jaren een inhaalslag gemaakt in de pakketmarkt en fors geïnvesteerd in dure volautomatische sorteerdepots in de Benelux, terwijl de pakkettarieven in vooral de e-commerce markt juist verder naar beneden zijn gegaan. Daarnaast blijkt het kleine internationale broertje Spring kampen met een ‘stevige’ concurrentie in het buitenland, vooral in China.

Uiteindelijk leverde dat PostNL een bedrijfsresultaat van 209 miljoen euro op over 2018, bijna een teruggang met een derde vergeleken met 2017.