PostNL neemt de circa negentienduizend werknemers van Sandd over en 23 locaties van de onderneming. De zestienduizend postbezorgers van Sandd krijgen een baan bij PostNL aangeboden. Voor het overige personeel van Sandd wordt ook gekeken of er banen zijn binnen het bedrijf. PostNL heeft zelf een 38.000-koppig personeelsbestand. Onder hen zijn achttienduizend postbezorgers. Het is niet gezegd dat de combinatie de komende jaren alle 34.000 postbezorgers nodig heeft. PostNL blijft rekenen op een afnemend postvolume en het bedrijf zal zich daaraan aanpassen, liet topvrouw Herna Verhagen weten.

Wat er gaat gebeuren met de sorteerscentra van Sandd, is nog onbekend. ‘Het gaat om een eerste aankondiging van de overname. Het is duidelijk dat we schaalvoordelen zien in het samenvoegen van de netwerken. Maar hoe we dat precies gaan doen met betrekking tot de individuele sorteercentra, daar kan ik nu nog geen uitspraken over doen’, licht PostNL communicatie-directeur Jochem van de Laarschot toe.

Mededinging

De overname moet nog wel worden goedgekeurd door de Autoriteit Consument & Markt. Dat kan een probleem worden omdat PostNL en Sandd gezamenlijk vrijwel de hele markt voor briefbezorging in handen hebben. Politiek is er echter veel steun voor de consolidatie. Verantwoordelijk staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) liet vorig jaar al doorschemeren dat zij bereid is haar bevoegdheid te gebruiken om een eventueel verbod terug te draaien.

PostNL zegt niet te weten wanneer de overname goed wordt gekeurd. De ACM heeft in totaal zeventien weken voor zijn besluit, maar kan bij vragen aan de bedrijven de klok ook nog tussentijds stil zetten. Bang dat de Europese Commissie een stokje steekt voor de overname, is Verhagen niet.

Zowel PostNL als Sandd had te lijden onder de afnemende markt voor briefpost. PostNL zat daarbij vast aan vrijwel dagelijkse bezorging, wat leidde tot hoge kosten. Sandd bracht op minder dagen post rond, maar werd eind vorig jaar door de rechter verplicht zijn personeel volgens de transport-cao te gaan betalen.

Realistisch

Volgens PostNL-topvrouw Herna Verhagen wordt met het samengaan van de twee concurrenten ‘het fundament voor een duurzame Nederlandse postdienstverlening zeker gesteld’.

Haar Sandd-collega Ronald van de Laar geeft aan trots te zijn op zijn bedrijf, maar realistisch te moeten blijven. ‘Er is geen andere manier om de continuïteit van de postdienstverlening in Nederland in stand te houden.’

Jaarcijfers

Post- en pakketbedrijf PostNL heeft zijn omzet afgelopen jaar licht opgevoerd. Daarbij was de pakketbezorging de drijvende kracht. Het bedrijf profiteerde van de verder toegenomen bestellingen van producten op internet. De winst was een stuk lager.

In het vierde kwartaal, het drukste voor de pakketbezorging vanwege de feestdagen en uitverkoopdagen als Black Friday, vervoerde PostNL een vijfde meer pakketten. Aan dergelijke pieken zijn echter ook extra kosten verbonden, waarschuwde Verhagen. Ook over heel 2018 noteerde het bedrijf een vergelijkbare groei. Het volume van briefpost daalde juist met iets meer dan een tiende.

Winstdaling

PostNL bespaarde vorig jaar 48 miljoen euro aan kosten. In het tweede halfjaar zette het bedrijf daarbij een versnelling in. De omzet van PostNL kwam uit op een kleine 2,8 miljard euro, 47 miljoen euro meer dan in 2017. Onder de streep hield het postbedrijf daar 127 miljoen euro van over. Dat was een jaar eerder nog 179 miljoen euro. Voor dit jaar verwacht PostNL een onderliggend bedrijfsresultaat van tussen de 170 miljoen en 200 miljoen euro. Dat was vorig jaar 188 miljoen euro.

Hoewel de pakketmarkt geen onderdeel uitmaakt van de overname, vreest concurrent DHL de gevolgen van de machtsconcentratie die ontstaat door het samengaan van PostNL en Sandd ook op dat gebied. ‘Verdere machtsconcentratie zal een gezonde marktontwikkeling van de pakketmarkt, met keuzevrijheid voor bedrijven en consumenten, innovatie gericht op duurzaamheid en duurzame arbeidsrelaties verder bemoeilijken’, reageert DHL.