Dat zegt Landenmanager Ronald Leunisse van DHL Express Nederland. De Duitse koerier, niet te verwarren met zusterbedrijf DHL Parcel, heeft op de nationale luchthaven dringend meer ruimte nodig, maar een nieuwe afhandelingsloods aan het vrachtplatform van de luchthaven zit er door het nijpend ruimtetekort op Schiphol voorlopig niet in’, aldus Leunisse.

‘Daarnaast wordt geen nieuwe grond uitgegeven aan onze kant, nu KLM haar vrachtafhandeling verhuist naar Schiphol-Zuid-Oost. Wij hebben daarom gekozen voor de uitbouw van onze bestaande locatie op Zuid-Oost. Die kunnen wij nog met een kwart uitbouwen door de loods richting het vrachtplatform te verlengen.’ DHL verwerkt op Schiphol dagelijks bijna 40.000 tot 45.000 zendingen.

10% groei

De extra capaciteit is volgens de landenmanager nodig om het jaarlijks met 10% groeiende internationaal pakketvolume uit e-commerce te kunnen blijven verwerken, maar ook om het ladingaanbod uit de business-to-business-markt aan te kunnen. Behalve de extra ruimte moet een nieuwe sorteerinstallatie voor meer capaciteit zorgen. Tevens is meer ruimte nodig voor beveiligingsapparatuur, waaronder pakketscanners. ‘Wij gaan dan afscheid nemen van de speurhonden op Schiphol.’

DHL Express voert dagelijks drie vrachtvluchten uit op de route East Midlands Airport – Schiphol – Leipzig Airport. Leunisse verwacht niet dat dit aantal kan worden uitgebreid. De koerier gaat daarom grotere vrachtvliegtuigen inzetten.

Brussels Airport

Schiphol is de draaischijf voor alle internationale zendingen van en naar Nederland boven de grote rivieren. Naast de eigen vrachtvliegtuigen wordt bijgeladen op lijndiensten. Voor Zuid-Nederland maakt de pakketvervoerder gebruik van de eigen hub op Brussels Airport.

De koerier is verder bijna klaar met de ontkoppeling van het gemeenschappelijk sorteernetwerk met zusterbedrijf DHL Parcel in Nederland. ‘Zwolle is de laatste vestiging waar we binnenkort een eigen pand krijgen. Dan zijn wij geheel los van DHL Parcel.’