De logistieke dochterbedrijf Cainiao van Alibaba zal daar binnen enkele jaren voor een bedrag van 75 miljoen euro een distributiecentrum bouwen voor het sorteren van pakjes. Maar FedEx dacht dat dit stukje kostbare luchthavengrond te krijgen voor de uitbouw van haar koeriersactiviteiten op Luik Airport, meldt het Belgische zakenblad De Tijd. De Amerikaanse koerier, veruit de grootste klant van de luchthaven, onderhandelt al bijna twee jaar met de luchthavendirectie om deze lap grond in bezit te krijgen voor de verdere expansie van de Europese pakketactiviteiten.

Expreshub

Aan de zuidkant heeft dochterbedrijf TNT Express sinds 1998 haar Europese expreshub, maar de capaciteit daarvan is nagenoeg volledig benut. Groei aan de noordkant van Luik Airport, waar nog een stuk grond aan vrachtplatform braak ligt, zou voor FedEx de enige optie zijn om de expresactiviteiten op de luchthaven van Luik verder uit te bouwen. Door het akkoord met Alibaba is die grond voor de neus van FedEx weggekaapt en zit de pakketvervoerder uit Memphis plotseling met een groot probleem.

FedEx is vooral boos dat deze grond, die is voorbestemd voor de afhandeling van vrachtvliegtuigen, min of meer oneigenlijk zal worden gebruikt door Alibaba voor de opslag en  distributie van pakketten. Het gaat om een zogeheten ‘eerste linie’-locatie, waar vrachtvliegtuigen kunnen worden geparkeerd voor de afhandeling, stelt het bedrijf tegen de Belgische krant. Het wijst er daarbij op dat Cainiao op de internationale luchthaven van Hong kong voor een bedrag van 1,5 miljard dollar ook een gelijkaardig logistiek centrum neerzet, maar dan wel op het bedrijventerrein en niet aan het vrachtplatform.

Vrachtvluchten

FedEx wijst er ook op dat Alibaba juist heeft gekozen voor Luik Airport vanwege de expresactiviteiten en vrachtvluchten van de koerier op de luchthaven. De Chinese webgigant wil ook van de andere vrachtvervoerders gebruikmaken zoals het Russische AirBridgeCargo, dat ook een vrachtcentrum gaat bouwen op de luchthaven. Een eigen locatie aan het vrachtplatform is voor Alibaba dan ook helemaal niet nodig, aldus FedEx.