De recente overname betekende voor het bedrijf uit Oss vooral een versterking in de sectoren automotive, bouw, chemie en de papierindustrie. Tevens werd het netwerk van opslagfaciliteiten uitgebreid met een warehouse van tienduizend vierkante meter in Kerkrade.

‘Gehlen Schols was echt een aanvulling op onze activiteiten. Er was niet of nauwelijks overlap’, legt Verhoeven uit. ‘Daarnaast brengt de acquisitie schaalvergroting met zich mee, die ons beter in staat stelt klanten efficiënt te bedienen en te investeren in noodzakelijke innovaties.’

De sector wegtransport heeft het momenteel niet makkelijk. De concurrentie is groot en verladers willen ‘best value for money’. ‘We willen hier absoluut niet over klagen, maar we zitten tegenover professionele onderhandelaars, die grenzen opzoeken. Dat is de realiteit waar we nu in zitten.’

Kentering

Veel vervoerders hebben moeite om stijgende kosten van met name personeel en brandstof in tarieven door te berekenen aan klanten, waardoor zij ondanks de groeiende volumes en omzetten niet beter renderen. Vos Logistics is hierin wel redelijk geslaagd, aldus beide directeuren. Zij geven aan dat zowel de omzet als de resultaten over 2018 beter zullen zijn dan het voorgaande jaar. Dat is van belang om te kunnen blijven investeren. ‘Niet alleen in wielen, maar vooral in verduurzaming en digitalisering.’

Gelukkig zien Verhoeven en Ben Vos (geen familie van oprichter Harry Vos) een kentering. Steeds meer klanten zijn tijdens onderhandelingen niet alleen gefocust op de prijs. Ze willen ook de garantie dat er geleverd wordt en als ze daarvoor een iets hoger tarief moeten betalen, staan ze daar voor open.

‘Dit zien we sinds vorig jaar. Toen zijn de problemen vanwege het chauffeurstekort groter geworden en daarvan zijn klanten zich steeds meer bewust’, legt de financieel directeur uit. ‘Het is niet zo dat we nu dikke marges hebben. Maar de gestegen personeels- en brandstofkosten van de afgelopen jaren kunnen we nu wél verwerken in de tarieven.’

Steeds meer klanten zijn tijdens onderhandelingen niet alleen gefocust op de prijs.

Met het chauffeurstekort, of beter gezegd, een personeelstekort, is een volgende uitdaging genoemd. Net als veel andere bedrijven in de logistiek hebben ook de Brabanders te kampen met moeilijk vervulbare vacatures, zowel qua chauffeurs als bij andere logistieke banen. Goed werkgeverschap is daarom essentieel.

‘Daar hoort allereerst een goed salaris bij’, zegt Verhoeven. ‘Niet alleen hier, maar ook bijvoorbeeld bij onze vestiging in Roemenië, van waaruit ons internationaal vervoer wordt gecoördineerd. Daarnaast is het belangrijk om gemaakte afspraken na te komen en mensen de mogelijkheid te bieden om zich te ontwikkelen.’

Vooruitstrevend

Ook wijst hij op het belang van imago. ‘Veel jongeren willen niet werken bij een bedrijf dat in een hoekje gaat zitten klagen over hoe moeilijk het allemaal is. Ze willen werken bij een vooruitstrevende onderneming, die investeert in verduurzaming en digitalisering. Dat doen we dan ook. Zo geven we elk jaar een duurzaamheidsverslag uit en investeren we in schonere vervoersmiddelen, meer comfort in trucks voor chauffeurs en digitalisering van processen. Het belang van IT wordt immers steeds groter. Tevens zijn we heel transparant, bijvoorbeeld door onze bedrijfsresultaten te publiceren.’

Vos Logistics heeft een uitgebreide vloot van LNG-voertuigen. Dan gaat het niet alleen om reguliere trucks, maar ook om lange zware vrachtwagens (LZV’s) en bulktrucks voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Het bedrijf uit Oss is naar eigen zeggen de eerste in Nederland die een LNG-station in gebruik nam, aan het begin van dit decennium.

Het recente besluit van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) om de teruggaafregeling voor het vloeibare aardgas te schrappen, was een tegenvaller. Veel begrip voor de plannen hebben beide directeuren niet. Ze wijzen op het feit dat in omringende landen rijden op aardgas juist wordt gestimuleerd.

‘Dit brengt met zich mee dat Nederlandse LNG-trucks komend jaar worden ingezet in landen als België en Duitsland, terwijl er juist hier is geïnvesteerd in voertuigen en tankstations.’ Ondanks het verrassende besluit van Den Haag houdt het bedrijf vast aan zijn LNG-plannen. Ook heeft Vos inmiddels diverse stappen gezet op het gebied van elektrisch rijden. Dan gaat het vooral om binnenstedelijk vervoer.

E-commerce

Groeikansen zien beide directeuren onder meer in de e-commerce. Die markt neemt almaar toe, getuige ook het recordvolume dat PostNL boekte in de voorbije Sinterklaas-periode. Daarin werden maar liefst twaalf miljoen pakketten verwerkt, fors meer dan het vorige record van iets minder dan tien miljoen uit 2017. Vorig jaar sloeg Vos Logistics in deze markt al een hele grote vis aan de haak. Het bedrijf mocht de Amerikaanse webgigant Amazon aan zijn klantenkring toevoegen.

En in die online-retailmarkt gaat nog veel veranderen, denken Vos en Verhoeven. ‘Als de online bestellingen alleen maar toenemen in de komende jaren, moeten al die bestelauto’s achter elkaar door woonwijken heen rijden. Dat gaat veel problemen geven. Daarom is dat model niet houdbaar in de toekomst.’ In die markt liggen kansen voor het bedrijf, denkt Vos. ‘E-commerce heeft het effect van een steen in de logistieke vijver.’