Dat pakketaanbod zal de komende jaren verder slinken door toedoen van Amazon Air, aldus de analisten. Alleen al in de VS dekt Amazon Air nu al twee derde van het gezamenlijk netwerk van FedEx and UPS af en dat heeft geleid tot een omzetverlies van 2% over 2018 bij de twee koeriers. Rond 2025 zal die schade oplopen naar 10%, aldus de bank. Indien Amazon zich ook gaat richten op het pakketvervoer voor derden wordt de schade nog groter.

Draaischijf

Amazon bouwt in Cincinnati een vrachtdraaischijf voor een bedrag van 1,5 miljard dollar, waar dagelijks honderd vliegtuigen kunnen worden afgehandeld. Amazon Air telt momenteel 27 vrachtvliegtuigen, waarmee nu ongeveer een kwart van het eigen pakketvolume kan worden vervoerd.

De webwinkel wil met het eigen vervoer vooral logistieke kosten besparen. Volgen Morgan Stanley is Amazon via het eigen netwerk zes dollar kwijt voor een pakket tegen acht tot tien dollar als het transport wordt verzorgd door UPS of FedEx.

De bank schat dat Amazon daardoor in 2019 rond de 1 tot 1,2 miljard dollar bespaart aan logistieke kosten. Dat komt overeen met 3 tot 6% van de totale mondiale transportkosten van het bedrijf.