Wat is je elevator pitch in een paar zinnen?

Brenger is een platform voor het versturen van meubels en andere grote spullen via een koerier die toch al die kant op gaat. Dus als jij een bank koopt op Marktplaats kun je dat op ons platform plaatsen. Wij regelen transport via een koerier die toch al die kant op rijdt.

Welk probleem los je daar dan mee op?

Het scheelt de klant tijd en geld. Ze hoeven niet op een vrije dag een busje te huren om zelf op en neer te rijden. Koeriers krijgen via ons toegang tot een hele grote bak aan opdrachten, waarmee ze hun planning efficiënter kunnen maken. Bijvoorbeeld door een opdracht mee te nemen op een rit die ze toch al zouden rijden.

Hoeveel ritten worden er geplaatst?

Ruim tachtig per dag. Er zijn inmiddels ruim vijfhonderd koeriers aangesloten in Nederland en Vlaanderen.

Bestaat dit niet al?

Je hebt enkele soortgelijke aanbieders. Die zijn iets minder actief. Wij onderscheiden ons met service omdat we garanderen dat de opdracht wordt uitgevoerd in het tijdvak dat jij wilt en tegen de prijs die direct wordt getoond. Bij de anderen is het meer offertes opvragen en word je aan je lot overgelaten.

Wat is de grootste uitdaging om dit idee succesvol te maken?

Product-ontwikkeling. Er kunnen namelijk meerdere koeriers op één verzoek reageren. Ze weten dus niet meteen of ze de opdracht binnen hebben en dat is wel nodig voor een efficiënte planning. Ze zijn afhankelijk wie de klant kiest. Dat is ontstaan doordat we ooit begonnen zijn met een veilingmodel. We werken nu naar een model waarbij de koerier meteen weet dat hij de rit krijgt, net zoals bij Uber. Want de prijs staat toch al vast.

Wat is het verdienmodel?

We rekenen 20% marge op de prijs die de klant betaalt. Dus de koerier ontvangt 80%.

Hoe ben je op het idee gekomen?

De schoonmoeder van mede-oprichter Wisse Koedam was haar telefoon vergeten en Wisse kon hem niet ophalen. We dachten: ‘Is er geen app of website waarbij we iemand kunnen inschakelen om de telefoon mee te nemen die toch al die route rijdt? Die app was er niet, dus hebben we het zelf opgezet.

Wie zijn de oprichters? Wat is hun achtergrond?

Ik heb internationale betrekkingen gestudeerd en we zijn redelijk snel daarna Brenger begonnen. Wisse heeft een master in Finance. We kennen elkaar van de studie in Groningen.

Hoeveel startkapitaal heb je inmiddels opgehaald?

Bijna 2 miljoen. Investeerders zijn vooral ‘angel investors’, zoals rijke particulieren en een investeringsfonds.

Wat zijn de activiteiten van de medewerkers?

We hebben vier software developers, twee mensen op de klantenservice, een accountmanager koeriers, een hoofd klantenservice/operatie, een marketingmedewerker, binnenkort een online marketeer en de twee oprichters. Het werven van developers blijft moeilijk. Ze vinden het vooral leuk dat ze bij ons de vrijheid hebben om zelf het product te ontwikkelen.

Waar sta je over twee jaar?

Dan hebben we ons product geperfectionaliseerd. Als klant heb je dan binnen twee minuten je transport geregeld. En als koerier kun je makkelijk ja of nee tegen interessante opdrachten zeggen die goed aansluiten op je eigen planning. Verder willen we het uitrollen naar andere Europese landen.

Wie zie je als concurrent?

Er zijn wel mensen die zelf een koerier boeken, maar dat is nog niet zo veel. Koeriers werken meestal B2B of B2C. Wij creëren een nieuwe markt door mensen Brenger te laten gebruiken die eerst zelf een busje zouden huren.

Welke barrières heb je moeten slechten om hier te staan? Welke ‘lessons learned’?

Mensen hebben helemaal geen zin in onderhandelingen. Je moet als platform zelf de regels bepalen en daarop kunnen mensen dan bewegen. Ook werkten we in het begin nog even met particulieren. Maar koeriers gebruikten het veel meer, zij rijden iedere dag rond en leveren betere service. Ze kunnen ook moeilijke dingen vervoeren.

Naam: Brenger
Opgericht: oktober 2016
Door: Derk van der Have (27) en Wisse Koedam (27)
Aantal medewerkers: 12
Gedane investering: 2 miljoen
Verwachte omzet 2018: 1,5 miljoen