Dat stelt verpakkingsbedrijf DS Smith vandaag in een rapport. Het onderzoek met de titel ‘The Empty Space Economy’, laat zien dat de geschatte impact op het milieu van de verscheepte lege ruimte rond de 122 miljoen ton koolstofdioxide jaarlijks ligt. Dat komt ongeveer overeen met de jaarlijkse emissie van België, stelt het bedrijf. Uit het onderzoek blijkt verder dat 24% van de zeecontainers leeg is.

Geen prioriteit

Ondanks het potentieel om de verzendkosten en de CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen, heeft het verminderen van lege ruimte in verpakkingen geen hoge prioriteit bij de topmanagers van de verladers, schrijft DS Smith.

Slechts 36% voerde een controle uit van de lege ruimte in de verpakking van hun producten. Een derde (34%) heeft overwogen om over te schakelen op een meer geoptimaliseerde verpakkingsoplossing.

Besparingen

Volgens marketingdirecteur Alessandro Fulvi van DS Smith Packaging zou een optimale verpakking miljarden euro’s aan potentiële besparingen in verzendkosten kunnen opleveren, die momenteel gewoon worden doorbelast aan de consument.

‘Naarmate de volwassenheid van de e-commerceshopper zich ontwikkelt, is het niet langer acceptabel om goederen slechts op tijd en zonder schade te leveren. Overtollige verpakking en de lege ruimte binnen een geleverde doos frustreert de consument ook’, aldus de manager.