‘Met stijgende verbazing volgen wij de ontwikkelingen in de overnight pakketbranche, waar vervoerders als Postnl, DHL en DPD al twee jaar lang een volume- en tarievenoorlog uitvechten over de rug van de zzp-chauffeur’, zegt marketing-directeur Gerdwin Lammers van Packs. ‘Die krijgt voor zijn diensten inmiddels een dermate uitgemergelde vergoeding dat het zelfs met routes van 150 stops of meer per dag en 10 uur werken niet mogelijk is om een droge boterham te verdienen.’

Aflevercapaciteit

Er is volgens hem geen aflevercapaciteit meer om pieken weg te werken, zoals op Valentijnsdag of Black Friday. ‘Er zijn simpelweg niet voldoende chauffeurs beschikbaar en door deze structurele krapte gaan de kosten voor met name ‘the last mile’ drastisch omhoog. Aan de andere kant is het al jaren de trend bij webshops om te stunten met ‘gratis afgeleverd’ terwijl ieder weldenkend mens natuurlijk weet dat afleveren helemaal niet gratis is.’

Thuisbezorgen wordt juist steeds duurder, meldt Lammers. Dat komt vooral door last minute afleverwensen, onbereikbaarheden van gebieden en de krapte op de arbeidsmarkt voor chauffeurs. ‘En dan hebben we het nog niet eens gehad over de veel hogere kosten van ‘groene’ vervoerseisen of de hype dat zendingen zelfs dezelfde dag nog afgeleverd moeten worden. Iets dat maar liefst zo’n vijf keer vervuilender is dan overnight afleveren. Dat kan niet allemaal afgewenteld worden op de vervoerder. De gebruiker moet voor zijn of haar wensen betalen’, vindt hij.

Dekkend tarief

De consument die bestelt moet volgens Packs voor zijn aflevering een dekkend tarief betalen. ‘Wie zelf gaat winkelen in de stad is voor vervoer en parkeren al gauw tussen de 10 en 12,50 euro kwijt. Dan is 6,95 euro toch wel een fatsoenlijk tarief voor het thuisbezorgen van wat je bij de webshop hebt gekocht? En dan kan de webshop aan de vervoerder – en daarmee impliciet aan de chauffeur – ook een fatsoenlijke tarief betalen’, zegt Lammers. ‘Het is toch bizar dat in een hoogconjunctuur en in een markt waarin tussen de 15% en de 20% groei gerealiseerd wordt per saldo geen cent verdiend kan worden door de mensen die het feitelijke afleverwerk moeten doen.’

Ook in Duitsland ziet hij de eerste signalen dat grote vervoerders hun tarieven verhogen omdat er anders geen aflevercapaciteit meer ingekocht kan worden. ‘Het zou een normale gang van zaken zijn dat bij hogere volumes ook een lager tarief kan worden afgesproken. Echter, er is geen ‘economy of scale’ meer mogelijk in de pakketbranche. Alles zit vol, er kan geen stop meer bij op een route en er is geen bus met chauffeur meer te krijgen. Dus moeten de prijzen dus omhoog. De rek is er uit bij de vervoerders en qua tarieven voor webshops en vergoedingen voor chauffeurs is de bodem bereikt’, aldus Lammers.

Verzendkosten vergoeden

Hij pleit ervoor dat marktleider PostNL haar tarieven verhoogt. ‘Ook bij webshops moet de knop om. Webshops moeten de door de consument betaalde verzendkosten structureel vergoeden aan de vervoerder. Zij zijn immers medeverantwoordelijk voor een gezonde afleverbranche. Geen zogenaamd ‘gratis afleveren’ meer, want wie bestelt betaalt. Zonder afleveren is er geen thuiswinkelbranche. Thuiswinkel.org zou dit hoog op de agenda moeten zetten’, benadrukt Lammers.