Dat stelt de BIEK, de Duitse organisatie waarin pakketvervoerders zijn verenigd die concurreren met marktleider Deutsche Post DHL. In 2017 behandelden de leden van de BIEK samen ruim 3,3 miljard zendingen, 6,1% meer dan in 2016. Dat waren er bijna twee keer zoveel als aan het begin van deze eeuw.

Tendens

Voor het jaar 2022 rekent de organisatie in Duitsland op 4,3 miljard zendingen. Maar die verdere groei zal niet vergezeld gaan van een vergelijkbare omzetgroei. Vorig jaar bijvoorbeeld bedroeg de omzet per pakket 5,78 euro, zeven cent minder dan in 2016. Die tendens – meer werk, minder omzet per zending – zal volgens de BIEK aanhouden.

De branchevereniging stelt vast dat de klanten van pakketvervoerders steeds minder bereid zijn om te betalen voor de vergroting van het bezorgingsnetwerk van hun dienstverleners en in innovatieve oplossingen voor het pakketvervoer. Dat dwingt vervoerders als Hermes om voor de bezorging direct aan de huisdeur een toeslag in te voeren.

Amazon

Grote klanten, zoals Amazon, zijn er volgens de BIEK alleen op uit de kosten van bezorging van pakketten zo laag mogelijk te houden. Amazon werkt trouwens aan een eigen pakketnetwerk in onder meer Duitsland en maakt daarmee de concurrentie tussen pakketvervoerders nog heviger.

Marktleider DHL verwerkte vorig jaar meer dan 1,3 miljard pakketten, zowat 100 miljoen stuks meer dan een jaar eerder. Maar het bedrijf gaf enkele weken terug wel een winstwaarschuwing af, omdat de kosten van het pakketvervoer sneller stijgen dan de tarieven per zending.