Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Zebra, een leverancier van software en hardware voor de logistieke sector. Het Amerikaanse bedrijf bevroeg 2.700 professionals uit de e-commercebranche naar hun ideeën over de toekomst van webretail. Het ging om bedrijven uit zestien landen, waaronder Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Verenigde Staten, China, India, Brazilië, Rusland en Australië.

Daaruit kwam naar voren dat retourstromen nog steeds kopzorgen opleveren voor veel bedrijven. 87% zegt dat het efficiënt afhandelen van teruggestuurde zendingen een uitdaging is. Door een fikse toename van online bestellingen nemen ook de retourzendingen toe. Hoe deze goederenstroom kosteneffectief in te richten, is voor velen nog altijd een zoektocht. Bijna de helft van de ondervraagden overweegt dan ook om in de toekomst deze retouren te laten afhandelen door een externe partij.

Andere bevindingen van het onderzoek zijn:

  • 78% verwacht in 2023 online bestelde producten nog dezelfde dag bij de klant te kunnen leveren
  • 40% denkt in 2028 zelfs binnen twee uur te kunnen leveren
  • 87% verwacht dat in de toekomst ‘crowdsourced delivery’ een voorname rol speelt in de bevoorrading. Dit betreft niet-professionele chauffeurs die pakketjes bezorgen bij de klant
  • 76% gebruikt winkelvoorraden voor online bestellingen
  • 86% is van plan om binnen een jaar te starten met de mogelijkheid om online bestelde producten in de winkel af te halen
  • 60% van de bedrijven die momenteel niet gratis bezorgt, geen gratis retourzendingen mogelijk maakt of bezorging op dezelfde dag niet gratis doet, is van plan om dat in de toekomst wel te doen

Zebra bevroeg de geënquêteerden ook over belangrijke innovaties die de komende jaren invloed kunnen hebben op de logistiek van e-commerce. Belangrijkste nieuwe techniek is volgens de ondervraagden de drone. 39% denkt dat dit de belangrijkste beïnvloeder is van logistieke processen. Daarna volgen autonome technologie (38%) mobiele technologie en wearables (37%) en robots (ook 37%).