Daarvoor waarschuwt onderzoeksbureau Transport Intelligence (TI) in een recente studie naar de financiële effecten van de uitdijende pakjesmarkt voor de logistiek.

Volgens TI blijkt uit het onderzoek onder 108 webwinkels en logistieke dienstverleners dat de laatste bedrijfsgroep grote problemen heeft om zelfs de oude winstmarge op peil te houden. De reden voor deze prijsdruk is de scherpe concurrentie binnen de e-commercemarkt en de hoge eisen die de klanten stellen aan de dienstverlening.

Zo zorgt het grote aantal retourzendingen, de vraag naar dure besteldiensten en het feit dat buiten de steden het aantal het aantal afgeleverde pakketten per vierkante kilometer aanzienlijk lager ligt, ervoor dat de kostprijs snel omhoog schiet. Indien de logistiek dienstverlener dan uit angst om klanten te verliezen de prijzen niet durft te verhogen, komt het verdienmodel al vrij snel in gevaar, aldus de onderzoekers. Een ander gevaar is de snel veranderende marktomstandigheden in de e-commerce, waardoor er continue geïnvesteerd moet worden in nieuwe bestelnetwerken.