Pakketbezorger DPD krijgt in Groot-Brittannië veel kritiek. Een medewerker van het bedrijf overleed vorige maand, nadat hij uit angst voor boetes diverse doktersafspraken had gemist.


De betreffende medewerker was niet in dienst bij DPD, maar werkte op een soort franchisecontract. In dit contract stond dat als een afgesproken dienst niet kon worden voltooid, een boete van 150 pond (169 euro) zou worden uitgedeeld. De bezorger was diabetespatiënt, maar besloot toch om diverse doktersbezoeken over te slaan.

Dat hij na een eerder bezoek aan een oogarts al een boete van DPD had ontvangen, heeft daar waarschijnlijk aan bijgedragen. Medewerkers hebben wel de mogelijkheid om een vervanger te regelen als ze zelf een dienst niet konden voltooien. Maar het vinden van een vervanger lukte niet altijd. Het overlijden van de 53-jarige pakketbezorger bracht een golf van verontwaardiging teweeg.

De politiek bekijkt momenteel wat het kan doen aan dergelijke constructies. Arbeidsrelaties waarbij medewerkers veel plichten en nauwelijks rechten hebben, zoals vakantiegeld of tegemoetkoming bij ziekte, komen veel voor. De Britse politiek wil hier paal en perk aan stellen.