De Amerikaanse pakketvervoerder UPS zag de omzet vorig jaar stijgen met 8,2% naar 65.9 miljard dollar terwijl de winst met ruim 43% toenam naar 4,9 miljard dollar (3,9 miljoen euro).


Het bedrijfsresultaat steeg verder met bijna 38% naar 7,5 miljard dollar ook sterk bij de pakketgigant. Het sterke resultaat is onder meer toe te schrijven aan hogere tarieven en toeslagen.

Het laatste kwartaal van 2017 sloot UPS verder bijzonder sterk af. De omzetgroei lag daar op 11% naar 18,8 miljard dollar, wat resulteerde in een winst in het vierde kwartaal van 1,1 miljard dollar.

In de VS bleef de vraag naar pakketvervoer groot, terwijl het internationaal segment met 15% nog sterker groeide. UPS profiteerde ook van het besluit om op zaterdagen pakketten te gaan bezorgen. Dit zorgde voor extra capaciteit en flexibiliteit. De internationale pakketbezorging steeg afgelopen jaar met 15%.

Belastinghervormingen in de VS droegen voor een deel bij aan de stijging. De winstvooruitzichten van UPS voor dit jaar zijn niet hoog. Dat komt hoofdzakelijk doordat UPS een bedrag van zeven miljard dollar wil steken in onder meer nieuwe technologie en aanvullende logistiek. Dat laatste kan betekenen dat de pakketvervoerder, die ook actief is in contractlogistiek en expeditie, denkt aan acquisities in de transportsector om zich verder te versterken. Op het terrein van de logistiek heeft UPS een forse achterstand op de naaste concurrent DHL.