De Amerikaanse pakketvervoerder UPS kampt met grote vertragingen in de bezorging van pakketten in de VS.


Dat meldt de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal. Dat de problemen al in de eerste week van december optreden is niet alleen slecht nieuws voor de klanten van de onlinewinkels, maar ook voor de reputatie van UPS, dat onder meer het grote Amazon, Wal-Mart en Macy’s tot zijn klanten telt.

UPS zet alles op alles om de beloofde besteltijden na te komen. Onder meer draaien de bezorgers extra uren (zeventig uur over acht dagen) en zijn meer 95.000 extra uitzendkrachten opgeroepen. Toch heeft de pakketdienst de doorlooptijden voor een niet nader gespecificeerd aantal bestellingen al moeten verlengen met twee dagen eind november.

Extra pijnlijk is het voor de Amerikaanse pakketgigant omdat dit jaar voor het eerst een piektoeslag is geïntroduceerd voor de drukke kerstweken. Volgens externe besteldata in de pakketmarkt heeft UPS rond de 89% van de pakketten op tijd bezorgd, terwijl de grote concurrent FedEx het met 99,4% aanzienlijk beter heeft gedaan, meldt de Amerikaanse zakenkrant.